Novo Scotia

Novo Scotia, bijna een eiland, (op het stuk land na wat aan New Brunswick vast zit) waar de Fransen zich als eerste Europeanen vestigden rond 1605 gevolgd door de Britten (stichtten Halifax in 1749) , de Duitsers ( Lunenburg ) en veel Schotten (Cape Breton) die het uiteindelijk  de naam Nieuw Schotland gaven.

 

Op vrijdag 23 sept. Vertrekken we uit Port aux Basque  de wind komt uit het  westen  8- 9 knopen en er hangt een dikke mist.  We zetten de Code0 bij (grote licht weer fok)  en lopen mooi 6 knopen sog.   Als het donker wordt  trekt de mist even op,  de wind valt weg en de motor gaat aan.  Het is erg donker zonder maan  en de radar, de  Sea Me en natuurlijk de AIS staan aan en  worden goed in de gaten gehouden.  Zo nu en dan een ander schip op veilige afstand maar echt druk is het hier niet.  Har neemt de eerste wacht en ik de 2e.  Onze route gaat langs Cape Breton Island en via Bras d’Or Lake naar St.Peters Channel .  Bij de ingang van Great Bras d’Or is het erg mistig , maar gelukkig liggen er brulboeien met verlichting.  Doet me een beetje denken aan de Zwitserse koeienbellen.   Het hele traject is ongeveer 60 mijl.  Voordat we bij de brug (Barra strait) komen is de mist verdwenen, er is voldoende ruimte onder de brug maar ik vind het altijd griezelig.  Nog spannender zijn de 3 kabel waar we onderdoor moeten. We hebben 2 gidsen aan boord, de een zegt dat ze op 25m hangen de ander 30m en wij zijn 27m hoog.  Beetje nerveus natuurlijk maar we hebben dubbel gecheckt en de 30m is juist volgens lokale informatie. Het klopt en we zijn blij wanneer we ze achter ons zien.

 Nu verder naar de sluis in St Peter Channel, er wordt veel ophef over gemaakt in de pilots. Maar met onze Hollandse sluizen en bruggen ervaring is het werkelijk een eitje. Wel een heel erg mooi kanaaltje.  We blijven net achter de sluis liggen en hebben een rustige nacht.  De klok gaat nu 1 uur terug en inmiddels hebben we 5 uur verschil met Nederland.



Zondagmorgen 25 sept. Om 9 uur vertrekken we met mooi zonnig en warm weer  en steken  St Peters Bay motorzeilen over. Daarna een prachtig tochtje tussen de eilanden , Andrew Passage. Het dreigt even verkeerd te gaan wanneer ik opeens onverwacht het roer moet nemen, er zijn zoveel boeien en rotsen ………….. maar met een noodstop en hard achteruit gebeurd er niets.  Het is hier schitterend.


We kunnen weer zeilen tot een uur of 7 en leggen voor een korte nacht aan in New Harbour.  45’09.9 N en 061’27.1W  Een steiger en een paar huizen, dat is alles.

Maandag 26 sept om 03.30 gaan we weer verder. De NW wind die ons beloofd was  hebben de hele dag niet gevoeld. Het wordt een dagje afwisselend zeilen en motoren , de wind blijft  tussen de 260 en 270’ en komt niet boven de 10’uit.   Wanneer we besluiten rustig door te varen tot morgenochtend steekt  hij natuurlijk  op en moeten we ’s nachts echt reven om  niet in het donker  de Tanners Pass bij Stonehurst  binnen te varen.  Om 08 uur laten we het anker vallen op  44’22.4N en 064’13.3W.


Dit is waar Howard en Donna wonen, vrienden van Dennis en al heel snel ook onze vrienden.  We hebben een paar gezellige dagen met hun en de 2 prachtige Portugese waterhonden.  Zij hebben een boot voor de deur liggen en vertrekken komende week naar de Bahama’s.  Ze zorgen goed voor ons.  We  kunnen wasjes draaien , gaan met hen shoppen om onze voedselvoorraden aan te vullen en zoeken naar cruising guides voor USA . Ook gaan we gezamenlijk naar Halifax en  ontmoeten andere zeilers  die ons veel nuttige informatie geven. 

Wanneer de wind wat aantrekt verkassen we de boot naar Lunenburg omdat de ankerplek nogal open was en te weinig zwaairuimte bood.

Lunenburg is heel leuk, nooit verwoest door een brand en dus veel originele houten huizen.  Tot zaterdag is het prachtig weer en nu een regenweekend.  Niet zo heel erg want de temperatuur blijft lekker. We hopen begin volgende week weer verder te gaan richting Cape Cod.

Veel groeten van Ans en Harry uit Lunenburg , Nova Scotia op zondagmiddag 12.30 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten