Cape Cod Canal

Maandag 17 oktober.  Nog even voor de laatste gribfile en douche naar de kant.  De dinghy moet weer in de garage en op het moment van vertrek zien we Carroll aankomen die ook verder gaat met de boot.  We vertrekken beide om 11.00 uur  met prachtig weer, een mooi windje  en al snel kunnen  de zeilen bij.
 14.00 zijn we bij de ingang van het Cap Cod Canal.  Het kanaal werd voor het eerst in 1914 geopend en in 1928 overgenomen door de staat.  Tijdens de jaren 30 (crisis jaren) werkten 1400 mensen aan het kanaal, het wordt  500 voet  breed en 32 diep. In 1940 zijn de werkzaamheden voltooid  en tegenwoordig maken  zo’n 20.000 schepen per jaar gebruik van het kanaal.

We hebben ons huiswerk goed gedaan , de stroom staat mee maar een flinke  wind tegen. Dat levert behoorlijk ruig water op . Het kanaal is 7.5 mijl lang en  heeft  2 vaste bruggen en 1 beweegbare spoorbrug (allen op 132 voet )  We schieten er met een snelheid van 10 knopen doorheen (3 knopen stroom kado). Het is een mooi tochtje.

Aan de andere kant is de zee ruig, weer van die heerlijke vierkante golven. We besluiten te motorzeilen. Op die manier kunnen we onze mooring plek voor de nacht voor donker bereiken.  Op aanraden van Don gaan we naar Hadley Harbor 41’30.6N en 070’42.3W een schitterende plek in de baai van een eiland vlak tegenover de ZW punt van Cape Cod.  Het eiland zelf is privé bezit van de Forbes familie en er staan een paar schitterende buitenhuizen op.  Je mag niet aan wal.

De Eagle komt naast ons liggen. Wij vertrekken de volgende ochtend op tijd en zeilen naar Newport op Rhode Island. Het is mooi weer, de directe afstand is 31 mijl maar de wind staat tegen en we maken er een zeildagje van.  ’s Middags zien we de Eagle met flinke snelheid op ons inlopen. Carroll is toch maar op de motor gekomen en zet de zeilen nog even bij wanneer hij op gelijke hoogte is. Om 18.00 pakken we beide een mooring  van  Newport Old Harbour.  Carroll komt bij ons aan boord eten en vertrekt de volgende morgen naar Mistyc CT.  Wij blijven nog een paar dagen in Newport.