Newfoundland

In Port  au Choix hebben we een paar regenachtige dagen gehad . Dankzij zeer behulpzame  Newfoundlanders  konden we toch een paar dingen doen.  Tijdens het binnenlopen merkten we  dat de motor niet op volle toeren kwam.  Har vermoedt  onvoldoende diesel toevoer ;   een verstopt brandstof filter ?   Misschien toch een beetje vuile diesel gekregen in Groenland ???
Har probeert  eerst zelf  het filter te vervangen maar het  zit  op zo’n onmogelijke plaats dat we er een monteur bij halen. Met het juiste gereedschap  lukt het samen om het filter te  vervangen.

 Verder was het zoveelste leesbrilletje  overboord gegaan , en de Scopoderm pleisters waren op, beide vinden we gewoon  in de plaatselijke pharmacy.  Er is een bank waar we Canadese Dollars kunnen kopen. Ze aarzelen even want Euro’s heeft men daar nog nooit gezien .

We vertrekken in de nacht  van 13 sept.  Waarom ’s nachts …….   natuurlijk altijd vanwege de wind. Die draait  op dat moment naar het  NW en dat is precies wat we nodig hebben om onze koers  naar het zuiden te kunnen voortzetten.  Aangezien het hier bijna altijd  ZW-waait is moet je zo’n kans benutten.  Het gaat voorspoedig , en we komen  rond 5 uur ’s middags (lokale tijd) aan in Woody  Point , Bonne Bay aan. Met enige moeite vinden we  een plaatsje aan een kade. 


Nog maar net vast worden we uitgenodigd door Clyde.  Clyde is een ex- professor (literatuur)  van de universiteit  in St John, daarna uitgever ( in ruste).  Hij bezit een prachtig zomerhuis , traditioneel Newfoundland’s steil,  wat  ooit per schip naar Woody Point gesleept is.  
 We mogen van de douche en de wasmachine  gebruik maken  en na de 1e fles wijn blijven  we ook maar eten.  Het was zo gezellig dat hij de volgende avond voor verse cod-fish  zorgt en ik voor een groentencurry , dahl en rijst erbij.  We kookten gezamenlijk en hadden leuke gesprekken.   Heel bijzonder en wat een gastvrije mensen hier.

Woody Point ligt in/aan  het  Gros Morne National Park  en op donderdag (15 sep) maken we met de boot een tocht door het fjord tegenover ons.  Hoewel het zwaar bewolkt is wordt het een schitterende tocht . Onze electronische kaart is niet helemaal correct. Op een gegeven moment varen we dwars over land .  Raar gezicht op je plotter !!


 Aan de andere kant van Woody Point liggen  de Tablelands , waar we nog een klein stukje van zien wanneer we vrijdagavond met z’n 3en in Trout River gaan eten.   Maar dan stormt het inmiddels zo hard dat we met moeite een paar keer uit de auto kunnen stappen om van het uitzicht te genieten.  Het restaurant ligt aan zee en we hebben uitzicht op een woeste branding.  Thuisgekomen vinden we de boot toch te onrustig liggen en verhalen we hem nog even naar de binnenkant van de steiger.  Daarna lekker slapen terwijl orkaan  Maria met  55 kn (buiten het fjord) over ons heen raast, we worden niet  eens meer wakker  van al die orkanen !

Zaterdagmorgen  ontbijten we  bij Clyde, eggs sunny side up, beans  and bacon, sausages and toast. Het kan niet op.  Een lekkere wandeling  na afloop doet ons goed en we bereiden ons voor op vertrekken.  Eerst nog een reparatie aan het grootzeil. Een gebroken zeillat en een  scheur vanaf de top tot aan de eerste zeillat.  Hoe ??? waarom ??? het is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk bij het weghalen  van een rif terwijl we voor de wind zeilden.  Ons naaimachientje  wordt aan dek gebracht en het lukt redelijk goed.  Verder de gebruikelijke voorbereidingen, nog een laatste glas wijn (voor mij thee) bij Clyde, die ter afscheid een gedicht voor ons geschreven had.  Wat een eer !!

We gooien los om 01.00 uur (ja toen was er weer NW wind )  , de zeegang  is wat afgenomen maar  er staan  nog  22kn buiten en met een dubbele deining  duurt het  toch 1.5 uur voordat we het fjord uit en voorbij zijn. De motor  kan uit en er gaan 2 riffen in het grootzeil en 1 in de fok . Om 04.20 uur  gaat  Har als eerste slapen.

De nacht is prachtig met veel sterren en een mooie maan en niet al te koud buiten. De wind neemt steeds meer af en als ik Har na 3 uur wek kunnen de riffen eruit.  Wanneer ik  na de volgende  3 uur wakker word  motoren we alweer.  Het hele circus herhaalt zich tijdens de rest van de tocht nogmaals en na 160 mijl in 25 uur , waarvan 13 uur motoren, komen we in het stik donker in Port aux Basque aan.  Gelukkig met een glad zeetje want zo makkelijk is de aanloop daar niet.

 Het duurt  even voordat alle lijnen  gesteld zijn (vaste kade) en de zeilen in de huik zitten maar daarna duiken we het bed in en slapen een gat in de dag.

Nu is het  dinsdag 20 sep. Een regenachtige dag.  We hebben de omgeving verkend , boodschappen gedaan en lekker aan boord gebleven. 

Dit is onze laatste stop in Newfoundland en we realiseren ons dat we weinig tot niets van het land gezien hebben. Heel jammer maar in verband met het weer is het  toch beter uit dit gebied te verlaten .   Ons volgende bericht  kun je vanuit Novo Scotia verwachten.  Groeten van Ans en Harry


Geen opmerkingen:

Een reactie posten