Puerto Rico - St Maarten


Op  maandag 20 mei vertrekken we om 07.15 uit de Marina van San Juan. De douane was gister avond  in de Marina om een schip in te klaren, dat was boffen , ze waren  zo vriendelijk ons al vast uit te klaren.We moesten  alleen maar onze  Amerikaanse witte inklarings kaartjes inleveren.  Maar wel belangrijk voor ons visum.

 Kruisend tegen een Oosten (soms ZO)  wind van 17 tot 20 kn. en een flinke golfslag, beginnen  we vol goede moed aan ons laatste traject richting Carieb.

Na een paar uur begeeft de autopilot het , hij vertoonde al enige tijd kuren maar nu is het echt afgelopen.  Geen aangenaam  vooruitzicht om de komende dagen op  de hand te moeten sturen .

 We besluiten een ankerplek te zoeken bij Isla de Culebra.  Een mooi beschutte baai en de laatste ankermogelijkheid  op dit traject. 

Het kost moeite om een goed plekje voor de nacht te vinden. Er liggen  veel kleine onverlichte bootjes en de kaartplotter  geeft beperkte informatie over deze baai.  Wanneer we de motor uitzetten is het 22.00 uur en zijn we behoorlijk moe.

De volgende ochtend  halen we de windvaan-stuurinrichting  (windpilot) tevoorschijn  en installeren hem.  Dit wordt de eerste keer dat we hem gebruiken op de Lion King , spannend dus. Gelukkig  werkt het prima.  Har moet wel bij iedere overstag manoeuvre de lijnen opnieuw instellen.  Dat is  lastig want we moeten vaak overstag  …………… de zee is heel onrustig, er is veel wind , soms met  buien waarin  uitschieters naar 28 kn plus de bijbehorende windshifts.  Ik wordt zeeziek en neem pillen in, dat helpt wel goed. We proberen ’s nachts rakken te maken van 3 uur zodat we nog een beetje slaap kunnen pakken.

Het wordt weer een pittige tocht maar  dinsdag avond (22 mei) laten we het anker vallen voor de brug bij Simpson Bay Lagoon op St maarten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten