Klussen !


Maandag 28 mei dus vroeg naar de werf. Het toegang ‘kanaal’ is nogal onduidelijk. We krijgen duidelijke instructies hoe te varen (ivm met diepte) maar ……………..  hartstikke vast. We wachten tot er wat bootjes komen, met iemand van de werf en met een hoop geduw en getrek komen we los en varen veilig naar onze ligplaats.  Nu kan het geklus beginnen :
Klus 1 , de autopilot. Het is Har niet gelukt de motor eraf te halen. Zij besluiten de hele unit weg te halen en de motor is inderdaad stuk.  Als we een nieuwe willen bestellen blijkt de levertijd 6 weken te zijn. Daar kunnen we niet op wachten. Ook wij moeten uiterlijk 1 Juli uit het hurricane gebied zijn.  We wachten nu nog op een spoedbestelling maar anders vertrekken we zonder nieuwe autopilot en moet het maar in Curaçao gebeuren.

Klus 2 , de hydraulische achterstag spanner werkt al een tijdje niet meer op zijn maximale bereik. Hij lijkt te lekken. Ook die wordt uit elkaar gehaald en onderdelen besteld. Hopelijk zijn ze er morgen (2 juni)

Klus 3 , nu we op de windvaan-stuurinrichting gaan varen moeten er  pinnen op de nood-helmstok gelast worden zodat we ook overstag kunnen. Tot nu toe moesten de lijnen van de windvaan stuurinrichting naar de noodhelmstok daarvoor los  en vast gemaakt worden. Erg lastig en ook niet zo veilig. Nu kunnen we werken met een kettinkje wat we zo kunnen loshalen of vast klikken.

Klus 4 , de doorvoer van de top-spinnaker val, boven in de mast, was eruit gekomen. Opnieuw laten lassen en monteren

Klus 5 , een nieuwe lijn voor fokroller, die lag kant-en-klaar in de winkel.

Klus 6 , het beslag van de giekneerhouder / bevestiging giek was weer eens gebroken (voor de 4e keer, laatste reparatie was helemaal in het begin van de reis op de Orkneys)  We hebben gekeken naar een andere bevestiging maar dat blijkt niet mogelijk.  Nu zit er een zwaardere uitvoering op.

Klus 7, nieuwe zeillatten voor de fok. Op mysterieuze wijze waren die alle 4 verdwenen.  Na veel heen en weer gepraat besluiten we die uit Nederland mee te nemen en tot die tijd met de keerfok te zeilen.  $120 verzendkosten zijn zo snel verdiend.
Wel hier een nieuwe zeillat voor het grootzeil, 2de van boven, gekocht en gemonteerd.
En ook de zeillathouder van de 2de zeillat van onder aan voorlijk/mastwagen vervangen. Een nieuwe reserve kopen we wel weer in NL.

Klus 8, de binnen speaker van de net nieuwe Amerikaanse marifoon doet het niet meer .  De externe buitenspeaker wel maar dat is toch erg lastig.  Repareren gaat duurder worden dan de marifoon gekost heeft, dus dat vergeten we maar.

en altijd nog wel wat te repareren aan de buiskap

 Een hele lijst. Sommige dingen doen we zelf. We beginnen met de giek vrij te maken. Die moet eraf. Halen de zeillatten uit het zeil en laten het zeil op het dek zakken. Dan alle reeflijnen uit de giek, alle ander zaken los en hij gaat van boord.

We demonteren de fokroller ,kapotte lijn eraf en nieuwe erin. 
De achterstag spanner halen we eraf en samen met de nood-helmstok, het gebroken beslag van klus 4  gaat het naar de werkplaats.  De autopilot motor wordt nu samen met de tandwielkast gedemonteerd en in de werkplaats van elkaar gehaald.  Het ziet er complex uit maar ze pakken het allemaal zeer efficiënt aan , daar zijn we heel blij mee.
Het is nu  zterdag 2 juni.  We wachten nog op het laatste nieuws over de autopilot en de achterstag spanner moet nog komen. Verder is alles in orde.
Grote schrik vanmorgen toen de dinghy niet meer achter de boot hing.  Gestolen ??? Ik heb een uur naar de bewakingsfilm gekeken en iemand van de werf is met een bootje gaan rondkijken.  Hij bleek te zijn ‘aangespoeld’ bij een Marina aan de overkant.  We weten het niet zeker, een joy-rider of een gebroken lijn ….. maar gelukkig is hij weer terug met motor en alles.
groeten van ons en tot de volgende haven


Geen opmerkingen:

Een reactie posten