Mexico naar Dominican Republic

Van Isla Mujeres naar Boca Chica

De Lion King wordt weer eens zeilklaar gemaakt.  Menigeen zal denken , wat een vreemd traject !  Dat is het ook, we varen een beetje kris kras door de Carieb. De reden is deze keer dat Freek en Willeke in de oost Carieb zijn aangekomen na een zeer geslaagde Atlantische oversteek. We zouden het leuk vinden hun te ontmoeten.  Tweede reden is dat we nog niet weten wat we hierna gaan doen . Later komt er nog een  derde reden bij ,  de vader van Harry  is ziek en we willen eerder terug naar Nederland .

Maar eerst gaan we terug naar Isla Mujeres. Het overdruk ventiel van de boiler  is aangekomen en dat moet gemonteerd worden.  Het wordt een snel en comfortabel tochtje en we vinden het leuk om eens op een vertrouwde plek terug te komen, dat gebeurt niet vaak.

Helaas past het onderdeel niet !!!  ……  dan maar doorvaren met een lekkende boiler.  We genieten nog even van Mujeres en doen laatste boodschappen. Ik kook maaltijden voor in de vriezer, bak brood etc etc,   We skypen voor het laatst met het thuisfront en gaan uitklaren. Dat doen we deze keer zelf en dat gaat heel vlot.

Vrijdag 17 januari om 17.00 uur varen we weg. We vertrekken met een lichte front passage maar dat belooft ons wel wind uit het Noorden. Ik plak een pleister achter de oren, het helpt in het begin niet , ben even zeeziek maar daarna gaat het prima voor de komende 48 uur en meer.

Het zou  een tocht van 1075 mijl met bezeilde koers kunnen zijn.  Bezeild  is hij zeker niet, dus daar komen de nodige mijlen bij.

De zee is onrustig, vrij veel deining,  de wind  blijft tot zondagmiddag redelijk , gemiddeld 10kn en hoofdzakelijk noord.  Zondag om 1200 uur hebben we 250 mijl afgelegd.

We zien een walvis die vlak voor de boot langs wil, Har wijkt nog even uit maar ik denk dat het niet nodig was.  Soms zien we veel dolfijnen.

Tot woensdag blijft de wind in het noorden zitten maar komt niet meer boven de 10 kn uit.

We zetten de Code 0 bij  wat ons weer een paar knopen extra geeft.  Het is mooi weer met redelijk veel bewolking  zodat we vrij veel buiten kunnen zitten.  De motor moet regelmatig bij staan, op mijn wacht is de limiet 2 kn. gedurende 15 min. daarna gaat de motor aan. Volgens mij heeft Harry meer geduld !!  We  zijn nu ter hoogte van Jamaica en hebben 563 mijl afgelegd.

Dan verandert het weer. De wind gaat langzaam terug naar het N- Oosten  draait soms door naar Z-O en neemt iets toe , wel krijgen  we stroom tegen en de zee wordt zeer onrustiger bij weinig wind.  Regelmatig krijgen we flinke buien, met wind over ons heen.  Ondanks de hoge temperatuur moet je  dan toch wel regenkleding aan. Verbazing wekkend hoe snel je het koud krijgt.

Vrijdag om 0000uur hebben we 832 mijl afgelegd. We zijn bij Ile de Vache (Haiti)

De wind neemt toe maar niet meer uit de goede hoek. We moeten gaan kruisen  en moeten Cabo Beata ronden. Dat kost veel tijd , tot zaterdag 1200 en 227 mijl.

Er moet een rif in daarna een 2e, wanneer  twee zeil/mast  verbindingen breken (van het grootzeil aan de wagens in de mast) moet er een 3e rif in om te voorkomen dat het zeil kan scheuren.  We maken weinig voortgang  en het onrustige schip is zeer vermoeiend.

Intussen breekt ook de lijn van de huik aan BB. Niet erg maar lastig straks met het laten zakken van het zeil. We hebben veel water over de boot gekregen en ook het een en ander naar binnen.  (luiken open)

Maar eindelijk op zondag 27 januari  rond 1300 uur zijn we bij Boca Chica in de Dominican Republic.  We lopen Marina Zar Par binnen en leggen de boot langszij.  We hebben 1229 mijl gevaren volgens het log.

De douane komt snel aan boord, daarna  immigratie etc., Het gaat allemaal redelijk snel.

We ontmoeten Nederlanders in de Marina en drinken even wat met hun. Daarna vinden we het allemaal wel best, laten de boot voor wat hij is en gaan lekker slapen. Al dat zout binnen en buiten halen we er morgen wel af.  Het was voor ons alweer de langste oversteek, het oude record stond op 7 nachten. We zijn niet echt vermoeid maar vooral ik vond het laatste stuk heel onaangenaam.

Natuurlijk kost het veel meer dan 1 dag om alles weer op orde te krijgen. Er is veel natte kleding aan boord dus veel was.  De nodige klussen en opruimen etc.  Pas dinsdagmiddag  gaan we eens even buiten de Marina kijken.  Een heel ander wereld hier na het Mexicaanse. Sightseeing bewaren we tot na ons verblijf in Nederland. We boeken tickets met Arkefly en vertrekken zondag 3 febr.

Tussendoor beginnen we ook aan het vervolg van onze route te werken. We zijn er nog niet uit ……….
Zondag 3 febr vliegen we naar Nederland, voorlopig even geen berichten.