Mexico 2 Puerto Morelos

Isla Mujeres – Cozumel 25 Dec.

Mooi weer maar stevig windje, hoog aan de wind en stroom tegen. Een onrustige boot dus.  Hoewel iedereen een pilletje neemt is Myrthe al snel verdwenen, ze slaapt bijna de hele dag. Marieke is ook geen echte zeeheld en Lars gaat toch ook maar een paar uurtjes plat, die pillen werken zijn ook als geweldige als slaappillen.  Alleen Bjorn vindt het allemaal prachtig en is de hele dag buiten.  Vlak voor Cozumel zien we veel dolfijnen wat hij erg leuk vindt. Rond 5 uur lopen we bij Club Nautico Cozumel binnen, een kleine natuurlijke haven met een  Marina. Helaas is er geen plaats voor ons, wat jammer.  Dan maar ankeren voor San Miguel, de enige plaats op Cozumel. De ankergrond is hier niet zo goed maar het is rustig weer dus voor 1 nacht moet het wel kunnen. Er liggen ook bijna geen andere zeilboten, alleen een “Piraten schip” . De volgende morgen besluiten we om over te steken naar het vaste land. We kiezen voor Marina El Cid in Puerto Morelos.

De Marina is onderdeel van het Resort El Cid en zeilers mogen gebruik maken van alle faciliteiten.  Een groot feest  voor de kinds, ze kunnen iedere dag naar het reuzen zwembad. Het Resort is all-inclusive  …… we krijgen wel een armbandje maar voor ons geen eten of drinken te bestellen. Het Marina terrein heeft wel een heel goed apart restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben.

Puerto Morelos bestaat uit 2 delen, een strand-dorp en landinwaarts het echte dorp, er gaat een shuttle busje tussen de 2 locaties. Het strandgedeeltje is toeristisch met leuke restaurantjes en de gebruikelijke winkeltjes. Huishoud boodschappen vinden we in het echte dorp. Geen grote supermarkt maar we vinden alles wat we nodig hebben in kleine lokale winkeltjes.

Wandelend langs het strand is het 20 min. Lopen naar/ van de Marina,  Taxi’s zijn er in overvloed dan ben je er iets sneller. Het is een prima Marina voor wat we willen.

Vrijdag 28 de. We huren een auto en gaan een paar dagen op stap. Dit schiereiland  van Mexico bestaat uit 3 provincies. Quintano Roo,  Yucatan en Campeche.

Quintana Roo is voor de toerist, grootse Resorts, golfbanen, avontuur parken etc,  alles is mooi en luxe.
 Maar ook hier problemen met drugs- en mensen handel,  de politie probeert al het mogelijke te doen om  rust en veiligheid  te handhaven, wat aardig lukt.

Onze eerste bestemming wordt Chitzen Itza.  Om ook een indruk van het landschap te krijgen gaan we niet via de snelweg. Het noordelijke gedeelte van Quintana Roo bestaat uit mangroves, men heeft er uitstekende autowegen doorheen getrokken. De Caribische  kust heeft prachtige standen, afgewisseld met rotsachtig stukken.
We passen prima in de auto, Lars en Harry voorin en de dames met kindertjes achterin.  Onze eerste stop is Valladolid in de staat Yucatan, een flinke provincie stad te midden van landbouw bedrijven en wat lichte industrie. We lopen wat rond om te benen te strekken en vinden een leuk restaurantje voor de lunch. Eindbestemming voor vandaag is Chitzen Itza. Helaas heeft ons hotel de kamers al weer vergeven maar de oplossing is minstens zo aantrekkelijk. We overnachten in het natuurpark Ik Kil en gaan snel naar de Cenote, het beste te omschrijven  als een grot gevuld met water, vaak diep onder de grond.. Yucatan bestaat grotendeels uit poreuze kalksteen en kent wel 3000 van deze Cenotes. Ik Kil is een van de best toegankelijke en tegen de tijd dat wij  aankomen zijn de toeristen al verdwenen. Myrthe durft nog wel even in het water maar al die visjes die je duidelijk ziet zwemmen, vindt ze maar niets. Bjorn gelooft het wel en blijft lekker op de kant.  Onze bungalows zijn prachtig.
 Volgende morgen toch naar het hotel in het dorp waar nu wel kamers beschikbaar zijn, en het zwembad gewoon geschikt is voor kinderen.

Om 08.00 uur vertrekken we naar Chizen Itza, een van de wereldwonderen. Het is de meest beroemde en best gerestaureerde Maya nederzetting van Yucatan. Het is te uitgebreid om hier een indruk te geven van deze Piramides en Tempels. Zeker de moeite waard om eens op internet te kijken. Het is nog heerlijk rustig en niet te warm. Lars geeft de kids steeds uitleg voordat ze iets nieuws bekijken. Ze zijn reuze geïnteresseerd. We blijven tot 13.00 uur, nu stroomt het binnen met toeristen, en het is warm aan het worden. Wij gaan terug naar het hotel. Lunch en siësta, de kids lekker zwemmen, Har loopt wat rond in het dorp en ik ga terug naar de site. Breng er met veel plezier nog een paar uur door.

Zaterdag 29 de. Ook weer op tijd op stap.  Doel voor deze dag en nacht is Coba. Overnachten in Tulum was geen optie, alles vol. Het hotelletje in Tulum is basic maar prima.
Coba was een vroegere nederzetting dan Chitzen Itza tussen 800 – 1100 AD en eens 50 km2 groot. Het ligt diep in de jungle en pas nadat de Mexicaanse  regering de opgravingen ging subsidiëren is deze prachtige stad bloot gelegd. Er is nog veel groen over en de ruïnes zijn vaak toegankelijk. De Nohoch Mul piramide , 42 m hoog, is toegankelijk voor publiek.  Myrthe beklimt hem 2 keer en Bjorn mag lekker beneden blijven.  Ook dit is weer een prachtige Maya stad.

Zondag 31 dec. Op weg naar Tulum, waar de Maya Tempels aan de kust zijn. Het is er erg druk en misschien hebben we wel genoeg Maya gezien. We blijven niet zo heel lang.

Voordat we in Playa del Carmen komen vinden we een heerlijk restaurant aan het strand en met klein zwembadje.  Een paar uurtjes gebleven.  Playa del Carmen is de meest luxe badplaats van Costa Maya. Ineens in een andere wereld. Ziet er wel mooi uit, we lopen wat rond en Lars en Marieke kopen kaartjes voor een ‘concert’ van de wereldberoemde DJ David Guetta.

Nog wat boodschappen en terug naar de boot.  We ‘snacken’ lekkere dingen voor de laatste keer in het oude jaar. Als L&M weggaan doe ik spelletjes met de kids, maar om 2100 zijn ze zo moe dat ze lekker gaan slapen en pas in het nieuwe jaar wakker worden.  Har en ik kijken via uitzending gemist naar de Oudejaars show in Nederland.  Best leuk.

1 Januari, ook bij ons een rustige dag. De laatste dagen brengen we door rond de boot, het zwembad en het dorpje. De nieuwe dinghy  wordt getest,  de kinds vinden het een mooi bootje. Lars en ik gaan met de dinghy naar het rif om te snorkelen en samen met Marieke gaan ze nog een keer duiken.

Laatste inkopen en kadootjes en dan wordt het zaterdag 5 Jan.  Ik ga mee naar de airport (Har past niet meer in de auto) . Wat een drukte daar, maar bij United (?) valt het reuze mee.  We kunnen nog koffie drinken, broodje en ijsje nuttigen.  Dan is het uitzwaaien, snik snik, het was een heerlijke tijd.