Puerto Rico

Van de  Bahma’s  naar Puerto Rico

Voor vertrek uit de Bahama’s hebben we ook de buiskap nagekeken en  gerepareerd (met de hand), vooral de rits was losgekomen. In Groenland was al een gedeelte met de machine gerepareerd maar nu waren ook bijna alle andere stiksels los.  Mocht je ooit een buiskap of bimini bestellen let dan vooral ook op de kwaliteit van het stikgaren !

We vertrokken woensdags 9 mei om 1500 uur en kwamen afgelopen woensdag 16 mei om 0400 uur aan in San Juan na 920 mijl. Als het een bezeilde koers zou zijn is het maar 570 mijl !!!
Onze route liep van Clarence Town naar de zuidpunt van Crooked Island. Vervolgens langs Providence Island (Turks and Caicos) Daarna kruisend langs de Noordkust van de Dominicaanse republiek. De Mona Passage oversteken ……….. veel tegenstroom en toen we eindelijk  de Noordkust van Puerto Rico zagen was het midden in de nacht van maandag op dinsdag. Daarna dus nog 24 uur nodig om San Juan te bereiken,  waar we zoals bijna gebruikelijk in het donker aanliepen maar wel met heel rustig weer.  Het aanloop kanaal  was goed aangegeven met licht boeien. Daarna moesten we zelf maar uitzoeken.  Ergens achterin was de Marina en we hebben de boot aan de eerste de beste steiger vastgelegd.

De tocht begon met  veel te weinig wind, en daarna  veel  maar ook weer stukken zonder wind, Totaal ongeveer 25 motoruren gedraaid.  Veel  tegenstroom en natuurlijk wind tegen, dus  erg veel kruisen, het schoot maar niet op. De 1e helft van de nacht was pikdonker, het 2 deel met de maan was het een stuk beter.
Vaak ’s avonds zware tropische  buien met  heftige windstoten (30 kn), en wind shiftings (90”!!).
De golven waren hoog en je bent de hele dag bezig je evenwicht te behouden. Aan het eind van de dag merk je pas hoe vermoeiend dat is.

We hebben helaas  wel wat schade gevaren  :

1 gebroken zeillat
1 gebroken zeillathouder, bij verbinding grootzeil / mastrail wagen (gelukkig hebben we reserve aan boord)
de  lazy jacks  aan BB braken
 de fokrollerlijn waarvan de mantel na 7 jaar toch echt is doorgesleten

Al met al kwamen we nogal vermoeid aan en dan moet je toch de volgende dag beginnen met de schade te herstellen, de boot een beetje zoutvrij te maken, de was (van de afgelopen weken) draaien etc etc.  Dat werd onze woensdag, vroeg in bed en als een blok geslapen.