Atlantic crossing 02

AANKOMST Azoren , eiland Flores plaatsje Porto das Lajes  zaterdag 19 juli 0400 uur

Ter herinnering:  we vertrokken zondagmiddag 6 juli uit Hampton USA . In 12.5 dag leggen we 2287 mijlen af tot het eiland Flores op de Azoren.

Het laatste stukje laat de wind ons in de steek wat richting betreft en moeten we nog kruisen .  Windstiltes hebben we nauwelijks gehad, een rustige zee kan ik me ook al niet meer herinneren. Het was geen barre tocht maar wel pittig. Erg vermoeid zijn we niet maar de laatste dagen kost het steeds meer moeite om wakker te blijven tijdens de wacht. Stiekem doen we dan ook kleine slaapjes op onze wacht. Het is rustig midden op de Atlantische Oceaan, in de 12,5 dag hebben we 1 schip dichtbij gezien en misschien 10/15 op de AIS.

Met Flores in zicht kwam er een grote school dolfijnen op ons af er zwommen veel kleintjes tussen. Ze wilden zich duidelijk laten zien en sprongen met velen tegelijk uit het water, sommigen maakten werkelijk salto’s. Wat een leuk welkom in de Azoren.

Het laatste uur dobberen we een beetje langzaam richting Lajes. We kijken even in de haven, de ingang is vrij smal, maar zien geen plaatsje vrij aan de kade. Dan maar het anker laten vallen. Er is weinig maanlicht en  rotsen steken verraderlijk boven het water uit.

Het anker valt in 1 keer goed en we gaan lekker slapen, gewoon in ons eigen bed in de voorhut. Heerlijk 6 uur aan 1 stuk slapen, het doet ons goed. Over de kade muur heen zien we minder masten, dan moet er een plekje voor ons zijn en we gaan naar binnen. Vervelend, er ligt wel een klein motorbootje heel ruim afgemeerd. We prikken de Lion King bijna op het bootje, leggen haar provisorisch vast , gaan aan wal , verleggen het motorbootje  ,,,,,,,,, et voilà , ruimte zat.  Welkom back in Europa !  hoewel het niet echt zo voelt midden in de oceaan.

Het ziet er leuk uit hier, de steigers met vingerpier zijn ongeveer half bezet. Voor ons zijn ze te kort , maar het ziet er allemaal keurig uit. Het is feest op Flores, 3 dagen lang. De douane komt ons nog wel inklaren maar de havenmeester vraagt of we dinsdag langs willen komen. Lekker relaxed hier. ’s Avonds gaan we de feestelijkheden in de hoofdstraat bekijken. Eet en drinktentjes en wat ‘rommel’ te koop. We eten toch maar aan boord. We hebben geen verse spullen meer aan boord en lopen de volgende dag naar het volgende dorp waar een winkel open is. Het is een leuke wandeling maar in de winkel is niet veel te koop. We zien dat de meeste mensen hier hun eigen groente tuintje hebben, waar werkelijk alles in staat. De Azoren zijn vulkaan eilanden en de grond is heel vruchtbaar. Dat zien we ook aan de prachtige bloemen en struiken: hortensia, lelie, rozen etc. alles is heel groen.

Internet aan boord is redelijk, we kunnen even met het thuisfront skypen. Intussen is het maandagmiddag 21 juli 1700 uur. Wanneer we een nieuw weerbericht ophalen beslissen we snel dat het beter is om te vertrekken. Nu is er nog wat wind om naar Horta (Faial) te zeilen, morgen bijna niets meer en daarna een depressie met veel regen. OK, trossen los en varen. Nog nooit zijn we zo snel vertrokken.

We hebben 24 uur nodig voor de 130 mijl om in Horta te komen. De genaker gaat  op ,( dat is lang geleden), maar de laatste 4 uur kan die het ook niet meer redden en moet de motor aan.  We liggen bij het havenkantoor aan de buitenkant van de pier. Binnen is geen plek om langszij te gaan, allen in 2e of 3e rij. Voorlopig liggen we hier goed.

Leuk al die schepen hier, je weet dat het grootste deel overstekers zijn. We lopen uitgebreid door de haven maar zien niet veel bekenden. Dit is het land van laat dineren (net als Spanje) en we zoeken een terrasje op en eten heerlijke tonijn steak. Wat had ik daar zin in na bijna 3 weken geen vis gegeten te hebben. De wetenschap dat ze hier heel veel op kleine tonijn vissen stop ik even weg.

De komende dagen even rustig wat klussen en rondwandelen. We ontdekken een grote supermarkt en zijn blij verrast over de prijzen hier. Lekker goedkoop voor de verandering.

Zondag komt familie van Har aan boord waar we 2 weken mee door de Azoren gaan trekken.

In Nederland is het stukken warmer dan hier, wij doen het met lekker voorjaarsweer, 20/22* maar helaas de komende dagen veel regen.