Atlantic crossing 01

Positie : 40*34.68 N      057*20.44 W
Vrijdag 11 juli 22.00 uur onze tijd
Volle maan  
TWS (windsnelheid) 19kn  COG (koers) 091   SOG (snelheid) 8.1kn
Zijwaards inkomende stroom 0.6 kn zet ons flink weg,  gewenste koers is 080
Afstand tot de Azoren , eiland Floris 1202 nm

We verlaten de USA vanuit de Chesapeake Bay , laatste stop was  Hampton Yacht Club. Zondagmiddag om 1500 vertrekken we met volgeladen boot,  diesel , water , diepvries en ijskast zitten vol. Voor vers fruit en groente zoeken we de meest koele plaats. Onder het bed in de achterhut is tot nu toe goed bevallen ook al is het zeewater nog 25* . Mijn ervaring is dat een donkere plek het fruit langer goed houdt, behalve bananen die rijpen nog sneller in het donker.  Die gaan in het net in de achterhut en dan maar iedere dag even goed checken. 
Ik ga het zonder pillen proberen. De hele Chesapeake Bay af heb ik geen last van zeeziekte gehad. Helaas is het deze keer anders, er staat veel deining buiten en stroom tegen. Snel een Scopoderm pleister geplakt, tot mijn verbazing werkt het niet. Misschien is het te warm geweest en kunnen ze daar niet tegen. Hoe dan ook ik voel me 2 dagen behoorlijk naar, daarna is het weer over. (hoop ik) 
De eerste 4 dagen is er veel wind , tussen de 20 en 30kn  (wk 6 en 7) We hebben de grote fok op staan, die ook  goed te reven is. Grootzeil vaak met 1 soms 2 riffen. De wind varieert tussen Zuid en West en de deining komt schuin in. Het schip beweegt enorm en het is letterlijk moeilijk om je staande te houden, We varen zonder bimini , daar waait het te hard voor, wel staat de buiskap op. Het is mooi weer, niet te warm maar de zon is altijd fel op het water zodat we toch wel vaak binnen zitten, de autopilot mag het werk doen. 
Navigeren lijkt voor de niet zeilers heel simpel, gewoon 1 koers recht naar de Azoren, zo gaat het natuurlijk niet. Het weer bepaalt de uiteindelijke koers en grootcirkel varen is altijd korter dan de rechte lijn.  We halen gribfiles binnen via satelliet telefoon en de SSB (radio). Als back-up vragen we een vriend in Nederland om het weer over een groter gebied in de gaten te houden. In het bijzonder het ontstaan van tropische stormen / hurricane is meestal ruim vooraf waar te nemen.  De navtex geeft verder ook informatie.
We hebben papieren zeekaarten aan boord, zogenaamde overzeiler.  De nieuwe Cmap voor de kaartplotter begint pas bij de Azoren.  Harry is druk met zijn optimalisatie programma QtVlm.  normaal gebruiken we dat niet veel maar voor lange trajecten is het interessant om met behulp van de gribfile een route optimalisatie te doen.  Gelukkig doet de wind en stromingen, lang niet altijd wat er voor hun voorspeld wordt en moeten we regelmatig correcties aanbrengen op de high Tech berekeningen. 
Donderdagmiddag verandert het weer……..  weg wind.  's Nachts krijgen we een behoorlijke sqall  (zware regen en onweersbui) over ons heen. Het gebeurt precies op het wisselen van de 0000 uur wacht.  Snel in de kleren, alle hands aan dek, rif in grootzeil, fok half reven en we krijgen een gratis douche. Gelukkig is het niet echt koud. Het duurt tot vrijdag middag tot de wind weer aantrekt. 
We zijn bijna halverwege de oversteek, het gaat goed, we zijn niet vermoeid en hoeven nog geen bruine bonen, smack uit blik of scheepsbeschuit te eten.  Klein minpunt, we missen wel de spannende halve en hele finale van het WK. Je wordt nu eenmaal heel chauvinistisch zodra je het polderlandje verlaat.tic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten