Key West

Na een maand radiostilte wordt het tijd de verhaaltrant weer eens op te pakken.  Ik ben 3 weken in Nederland geweest . Had me voorgenomen niet van hot naar haar te rijden. Ben daarom vooral bij  de kinderen, moeder en een paar vriendinnen geweest.   Iedereen die ik dus niet bezocht of gebeld heb, sorry, geen onwil maar gewoon tijdgebrek.
Harry heeft een een week rondgetrokken door Florida, Cape Carnaval  en  Ocala National Forest bezocht .

Daarna flink geklust op de boot, vooral alle lak schade van de afgelopen 6 jaar bijgewerkt en opnieuw mooi blauw geschilderd.  De romp ziet er weer fantastisch uit. We zien zelfs geen kleurverschil  op de bijgewerkte plekken wat een duidelijke pre is voor de kwaliteit van de lak.

Maandagavond 30 januari landde ik weer op Miami en stond Har me op te wachten. (heel lief)
Zoals het even wennen was toen ik Nederland aankwam was het ook hier weer even omschakelen voor allebei.
Dinsdag de auto nog gebruikt om boodschappen te doen. Inslaan van voedsel voor 2 maanden Cuba. Heel wat moeilijker nu dan destijds bij vertrek uit Nederland. Het is hier warm en behoorlijk vochtig. Melk, hoewel in de ijskast is beperkt houdbaar, zo ook verse groente en fruit . We boffen dat we een diepvries hebben en daarin veel vlees en diepvriesgroente kwijt kunnen.  Vis zullen we nu toch echt zelf moeten gaan vangen en daarom maar weer eens nieuwe vishaken gekocht . De keus in dit artikel is enorm …………….. we hebben ons  laten adviseren, wie weet wordt het nu wat.
Woensdag 1 februari  de spullen uit Nederland geïnstalleerd en boot helemaal  klaargemaakt voor vertrek.
Ten eerste een antenne spitter op de marifoon antenne .We hadden nogal wat problemen met de ontvangst, erg veel storingen, en hopen dat hiermee de kwaliteit verbetert. Ook de AIS zit nu op de hoge antenne dus misschien kunnen de liefhebbers ons weer via de AIS volgen wanneer we zeilen.
Vanuit Nederland  een zonnedoek meegenomen, 3.5 x 5m. wind doorlatend en weerbestendig.  Het gaat over de giek en vast aan de zijreling,  Even uitgeprobeerd en het is heerlijk.  Van hetzelfde materiaal hadden we al een grote driehoek die we steeds op verschillende plekken kunnen hangen. Zo zijn we voorlopig uitgerust voor de tropen zonder een lastige bimini installatie.
Als laatste In Nederland 3 nieuwe scepterpotten laten maken. 1 direct gemonteerd en nu dus 2 op voorraad.

Donderdag 2 februari  om 01.30 de laatste lijnen losgemaakt en vertrokken uit Fort Lauderdale.  Het was al een beetje ons thuis geworden.  De brug van Las Olas Boulevard en van 17th Street gingen mooi voor ons open en even later konden de zeilen gehesen worden.  Met  1 rif  begonnen om weer in te slingeren.  De kust van Florida bij de grote inlets (ft Lauderdale en Miami)  is het toch altijd vrij onrustig. Maar verder  prachtig weer en nadat we het rif eruit haalden kon Har gaan slapen.  Nog in het donker Miami gepasseerd en tegen de tijd dat we het Hawk Channel (aan de oostzijde van de Keys)  bereikten was het licht en ben ik gaan slapen. Het werd een mooie zeildag. Ons doel was Maraton , een van de Florida Key’s maar het was nog  vroeg in de dag,  dus besloten we door te varen naar Key West. Lang met de  Code 0 gevaren en later omgewisseld met de Genaker, een echt mooie tocht dus.

Vrijdag 3 februari om 02.20 lag het anker vast bij Key West en hadden we er 150 m (gps tack) op zitten.  Nog heerlijk kunnen slapen.

Van vrijdag 3 tot vandaag dinsdag 6 februari  liggen we in Key West. Er trekt een koufront (nouja  de kou valt wel mee) met heel veel regen over ons heen.  We gebruiken de tijd om Key West te verkennen.

Een gekke plek,  een tropische mengelmoes van allerlei rare mensen.  Het  lijkt in geen enkel opzicht op de rest van Florida. Een populaire plaats onder schrijvers (Hemmingway) en musici en andere kunstenaars . De Conch republic noemen ze zichzelf en het motto is “One Happy family”. Welcome to the end of the USA and Have A Drink, vooral dat laatste lukt prima in alle bars met live music tot in de vroege uurtjes.
Op Sunset Boulevard verzamelt men iedere avond om naar de sunset te kijken (logisch)
iedereen neemt veel foto’s ook wanneer er geen sun te zien is (apart !!).  De boulevard is vol straat artiesten en het is gezellig slenteren.
Het was niet echt de bedoeling  zolang te blijven maar het weer houdt ons weer eens op de plaats vast.
Zonder tegenslag vertrekken we vanavond richting Cuba en hopen morgenochtend in Marina Hemmingway in Havanna te zijn.  Nog even de laatste gribfiles ophalen !!  De overtocht zou heel simpel kunnen zijn (88 mijl) ware het niet dat we de Golfstroom in de volle breedte moeten oversteken. Vandaar het wachten op het juiste moment.

Sorry de fotos zijn niet meegekomen, volgende keer beter