Cuba

Al met al bleven we tot woendagmiddag in Key West, Het was best leuk daar. Maar woensdagmiddag gingen we om een uur of 5 weg. Het enige "moeilijke" aan de oversteek was dat we de Golfstroom moesten oversteken die ons behoorlijk opzij zou zetten en ook voor een onrustige zee zorgt. Het viel allemaal best mee. We kwamen zo'n 17 mijl ten oosten van onze plek Marina Hemmingway uit, min of meer wat we gepland hadden. Al ver voor de Cubaanse kust ben je weer uit de Golfstroom en heb je geen last van stromingen meer. De Marina is 15km van Havanna af. We meerden om 2 uur ,s middags af bij de inklaringspier, douane en immigratie heeft ons 2 uur bezig gehouden. Allemaal heel vriendelijk alleen heel burocratisch, tjonge wat moesten die mensen veel schrijven. De Marina is een soort resort, een groot terrein met appartementen en hotels rondom 4 kanalen (sloten) waarin de boten liggen. Erg druk is het niet.
Vanmorgen hebben we alles een beetje verkend en vanmiddag op de fiets gestapt om ergens een hotel te vinden om geld te wisselen. Bij het hotel in de marina was het geld op !! Onze eerste indrukken van de omgeving zijn prima. Veel oude auto's natuurlijk, vaak in die felle Caribische kleuren. Je kunt overal prima fietsen, de wegen zijn breed en het verkeer niet al te druk. We hebben wat winkels bekeken maar zagen nog geen verse spullen zoals groente en fruit. Daar zullen we wel een markt voor moeten zoeken.
Tja en alles vragen gaat niet meer zo simpel want ons spaans is allerbelabberts, hopelijk wordt het snel beter, ik ben aan de cursus (die Har de afgelopen 2 jaar deed) begonnen.
Zaterdag hebben we een dagje Havanna gedaan. We vertrokken om 11 uur op de fiets, het was behoorlijk warm. De fietstocht was leuk, echt dwars door de stad heen zodat je een goede indruk krijgt van hoe de mensen wonen. Veel oude gebouwen maar ook veel in vervallen staat. De stad is groot, 3 milj. mensen maar in het centrum vrij ruim en soms van die oude flats boven op elkaar met nauwe straatjes er tussen. Het was zaterdagmiddag dus heel druk met winkelaars. Veel kleine winkeltjes of markten, enkele warenhuizen (een soort !!). En heel veel kleine eettentjes. Mensen zien er meestal goed gekleed uit. Er zijn veel pleinen waar omheen mooie oude gebouwen. We vonden heerlijke terrasjes, fantastische koffie en heerlijk gebak. Dat was genieten. Zulke terasjes zitten natuurlijk vol met toeristen. We bezochten een museum met Cubaanse kunst, erg mooi zowel qua gebouw als collectie.
In de namiddag begon het te regenen en zijn we tussen de buien door naar huis gefietst.
Zondag is Harry alleen naar de stad gegaan en ben ik een lange wandeling gaan maken. Har heeft alvast een ander deel verkend en vandaag (maandag) gaan we dat nog eens overdoen. Zondagmiddag ben ik met wat mensen uit de jachthaven naar een leuk restaurant gegaan waar een BuenaVista Social club speelde. Een Nederlands stel met een Etap37 en Canadezen met een grote Catamaran. Zij hebben lange tijd in de Carieb gevaren. Het restaurant was leuk en we genieten van sfeer ,muziek en een lekkere Mojito.(ik geloof 3 maar dat was wel veel voor mij!) Har kwam net op tijd om mee te eten. Har nam steak en ik vis, goed en lekker en dan reken je uiteindelijk 24 euro af voor 2 personen.
Nu is het maandag 13 februari, natuurlijk mooi weer maar wel bewolking. Gisteren stormde het en ik denk dat het nog een beetje gaat doorwaaien vandaag. We gaan straks nog een keer de stad in. De komende tijd zullen we geen foto's kunnen uploaden want Internet is hier zeer beperkt en langzaam. Dat proberen de Castro's voorlopig nog tegen te houden. Zo kun je ook heel weinig electronica kopen.

Helaas crashte mijn computer, echt vreselijk, ik denk of beter hoop dat de battery stuk is. Anders is het een kleine ramp. Lieve allemaal dit was even een eerste indruk, hoe gaat het met jullie in het koude nederland, nog ijspret ??