Everglades

Uiteindelijk  verhalen we de boot op dinsdag de 13e.  Net voor hoogwater vertrekken we uit de Marina en varen voorzichtig de Middle River op. Het is niet ver en gaat prima er blijft voldoende water onder de kiel om de ondiepte te passeren. We liggen hier uitstekend, keurige steigers die  bij een woon/kantoor gebouw  horen. Alles  achter een elektrisch gesloten toegangshek.  De boot naast ons is ook bewoond door een enthousiaste klusser zonder geld!  Hij kocht een mooi schip met schade  om op te knappen  …….. we denken dat hij er nog wel een tijdje zal liggen.
Er is een ruime douche / toiletruimte en aansluitingen voor water, stroom en pump-out systeem.  Hier kunnen we de boot met een gerust hart achter laten.

Woensdag huren we een auto en vertrekken donderdag 15 dec. vroeg richting Everglades.

Leuk om weer eens auto te rijden hoewel Har van de Kia Rio niet echt opgewonden raakt.
Maar de deal was goed en dat gaf de doorslag.Tentje weer achterin en op pad.
Het achterland van Fort Lauderdale is al Everglades maar het National Park begint pas een 100 km naar het zuid-westen. Tot die tijd is er eerst bebouwing en daarna heel veel agrarisch land. Veel fruitteelt en tuinderijen. Hierdoor is het ecologisch systeem van de Everglades zwaar beschadigd , en in het bijzonder de hele waterhuishuiding. Pas in 1940 bedenkt men dat het toch wel een uniek natuurgebied is , Milieuactiviste Majory Stoneman Douglas strijdt jaren voor het behoud van het gebied, en bereikt dat het uiteindelijk een Nationaal Park wordt.

Er is een mooie site wanneer je interesse hebt nps.gov/ever

Onze eerste stop is Chekika, een hoger gelegen gedeelte, die Hammock genoemd worden en waar de Indianen vroeger op leefden. Begin 20e eeuw toen alle Indianen verdreven of vermoord waren werd Chekika het privé eigendom van ene Grossman familie . Zij ontdekten er een waterbron met helende capaciteiten. Later is de hammock aan de Amerikaanse regering terug gegeven , die het in 1991 toevoegen aan het National Park.
Om Chekika heen is alles fruitteelt en we stoppen dan ook bij de ‘wereld beroemde’ fruitstal van Robert Is Here. Geen idee hoe hij aan die bekendheid komt maar de even beroemde key-lime milkshake was heerlijk.

Daarna verder naar het Ernest F Coe visitors center ( oost ingang van het park) . Nadat we de nodige informatie krijgen rijden we de prachtige weg dwars door het park naar Flamingo Center (zuiden). We vinden het de camping aan de rand van het water , Florida Bay. Het restaurant stelt niet veel voor maar de hamburger is prima. Helaas zijn we onze eigen BBQ vergeten anders hadden we net als de andere kampeerders lekker een vuurtje kunnen stoken.

Vrijdag 16 vroeg opgestaan. We hebben een wandelroute uitgezocht , de Rowdy Bend trail. Erg mooi maar ……………….. de muggen ………….het is verschrikkelijk. Ze vinden mij lekkerder dan Har en steken dwars door T-shirts heen. Toch lopen we door want het is er echt heel mooi. De echte schade zien we pas later, we zitten beiden onder de muggenbeten en hebben daar nog vele dagenveel plezier van !!!!

We rijden terug richting Homestead en stoppen onderweg om meertjes , hammocks en uitzichten te bewonderen. Daarna slaan we linksaf in westelijke richting en rijden de Tamiami trail , ofwel route 41. Deze loopt dwars (oost-West) door de Everglades.

Onze bestemming is Everglade City, de West ingang van het park is . Daarna gaan we nog door totChokoloskee en vinden na enig zoeken een commerciële camping, niet half zo mooi als de parkcampings maar wel een prachtig haventje met uitzicht op de Thousand Island Sea. Deze keer meer keuze mogelijkheden om te eten in Everglade City. Weer met de kippen op stok want verder is er niets te beleven en het is vroeg donker.

Zaterdagmorgen huren we een kano, een lekker stevig ding en we gaan 5 uur peddelen door prachtige waterwegen. Het is schitterend. Onderweg zien we een grote krokodil half op de oever liggen, toch wel een beetje griezelig wanneer je er in de waterrimboe langs vaart. We stoppen dan ook niet voor foto’s. Achteraf jammer want nu hebben we een argument of het nu een krokodil (zeg ik) of een alligator (zegt Har) is.

Na afloop drinken en eten nog wat in Everglade City en rijden daarna een stukje op weg 41 tot we een prachtige camping vinden aan Monument Lake. Onder het genot van een wijntje en biertjegenieten we van de prachtige omgeving.

Zondag morgen 18 december. We staan rustig op, ontbijten en wandelen nog wat rond. Daarna rijden we naar het Shark Valley visitors center en maken een 2uur durende rit met de tram door Shark Valley. Leuk om wat extra informatie van de park rangers te krijgen. We zien veel vogels, alligators groot en klein en de uitzichttoren geeft een mooi overzicht van het landschap. Daarna rijden we naar Miami, dwars door de stad tot aan Miami Beach en via de kustweg A1A terug naar Ft Lauderdale.