Van New York naar Chesapeake Bay

Voor vertrek vanuit New York  tanken we eerst diesel aan de New Jersey kant. Het is zondagmiddag 30 oktober.  We vertrekken  op de motor maar vlak voor het Vrijheidsbeeld hijsen we de zeilen, mooi gezicht.

Het is niet al te druk met scheepvaart en ruimte genoeg om rustig naar de Narrows te zeilen. Dan een laatste brug en op naar open water. Bij  Sandy Hook varen we  de Atlantische  Ocean op.  Veel boten gaan hier de ICW (Intercoastal waterway) op. Een waterweg die bijna helemaal van Noord naar Zuid langs de Amerikaanse Oostkust loopt. Wij kunnen daar niet varen, we zijn te hoog voor de bruggen en te diep voor het water.  Tot een uur of 4 ’s nachts kunnen we zeilen dan moet de motor aan.  Bij Cape May draaien we Delaware Bay is, het is dan maandagmorgen 10.00 uur.  We hebben de stroom mee (gepland en gelukt !) en om 15.30 uur varen we het C&D Canal in.

Een van de weinige kanalen op zeeniveau in de US. 14 mijl lang en het verbindt de Delaware rivier met de Chesapeake Bay. In 1829 kon het kanaal eindelijk geopend worden. Er werd al over gesproken door de Nederlander Augustijn Herman in 1600. In het begin  was het kanaal echter verdeeld in secties door sluizen, wat de doorvaart ernstig vertraagt. In 1927 na grondige verbeteringen is het kanaal ‘sluisvrij ’ 27 feet diep en 400 feet breed. Van 1960 tot 1970 worden nogmaals verbeteringen uitgevoerd en nu  is het 450 ft breed en 35 ft diep. Een duur kanaaltje dus waar wij tijdens onze doorvaart geen enkel commercieel schip tegenkomen.  Wel een kleine zeilboot die problemen heeft met de buitenboord motor. Het stroomt heel hard in het kanaal dus  nemen we hem  op sleep  en samen gaan we  in Chesapeake City voor anker.  Wanneer  zijn motortje het weer doet krijgen we een fles wijn als dank  en kletsen we nog wat na bij ons aan boord.

Volgende morgen , dinsdag 1 november vertrekken we vroeg richting Selby Bay, dit is de haven waar Dennis zijn boot ligt. Ook  Howard en Donna liggen daar momenteel en staan al klaar om onze lijnen aan te pakken. Helaas lopen we net voor de ingang van de haven vast , niet diep genoeg dus. Na een beetje heen en weer varen besluiten we het anker te laten vallen. Prima zandbodem en we liggen in 1x goed vast. Ons Rocna 40 kilo anker bevalt prima, tot nu toe steeds in  1x goed vast.  We halen de dinghy eruit en gaan gezellig bij Howard eten.  De volgende morgen constateren we opnieuw water in de dubbele bodem van onze dinghy. Na een inspectie van de onderkant blijkt er een flinke scheur in te zitten. We overleggen met Dennis en leggen de dinghy op de kant in de jachthaven.  Nu komt ons oude vertrouwde  opvouwbare porta-bootje uit de garage. Oh wat is dat heerlijk licht en goed handelbaar.  Hij schuift zo geheel in de garage.
Woensdagmiddag gaan we naar Annapolis waar Dennis ons komt ophalen. We nemen een mooring, en negeren het bericht dat de mooring voor max 45ft is , zal wel meevallen denken wij.  Dat bezuren we de volgende morgen, de boot moet onmiddellijk weg. Intussen zijn we in Harrisburg (2 uur rijden) waar we bij Dennis en Patty logeren. Via via kan Dennis regelen dat iemand van Jeanneau de boot voor ons verlegt aan een van hun eigen stijgers. Mazzle !!
Samen met onze vrienden bezoeken we donderdag  Gettysburg, het slagveld dat in 1863 een keerpunt was in de burgeroorlog tussen Noord en Zuid. Heel interessant en goed gepresenteerd. We gaan gezellig uit eten, toeren door de omgeving en kletsen heel wat bij.  Vrijdag staat Washington op het programma, op z’n Amerikaans bekijken we de Mall (met de auto eromheen dus) en we bezoeken een van de musea van het Smithsonian Instituut.  ’s Avonds zet Dennis ons in Annapolis af en hij gaat naar zijn eigen boot.
 Zaterdag varen we met een aantal boten van de jachtclub naar St Michaels. Het is prachtig weer en we kunnen het grootste gedeelte zeilen. We sluiten ons bij de rest van de groep aan voor cocktails maar gaan gezellig met Dennis eten. Dit is ons laatste samenzijn, het waren fijne dagen.
Zondag zeilen we terug naar Annapolis, gaan nu netjes voor anker en de volgende dag doen we  boot-boodschappen  (nieuwe zeillat, cruising guides  en onderdeel voor de mast) en lopen nog wat rond.

Maandagmorgen vertrekken we op tijd. Het is prachtig weer maar helaas geen wind. We motoren naar Solomons, gooien het anker uit maar gaan niet aan wal, dinsdag hetzelfde verhaal dus motoren we naar Deltaville,  Woensdag nogmaals mooi weer en geen wind, we motoren nu naar Hampton vlak bij Norfolk.  We gebruiken de dagen  ook maar voor een schoonmaakbeurt van de boot en allerlei kleine klusjes.
Groeten vanuit Hampton Yacht Club, donderdag 10 nov.