op naar IJsland

Moment van schrijven is 17 juni. Dat betekent 10 dagen na ons vorige bericht. Alsof er niets gebeurde  in de tussentijd !!

We zijn nog lekker even blijven hangen in Tvoroyri , gewoon gerommeld. Geen mooi weer maar bij de super aardige havenmeester mochten we internet  gebruiken.  Hij vond onze bezoekjes wel leuk. Voor hem een  gelegenheid om over zijn Faroe te vertellen, je merkten dat hij trots op zijn eiland was en hij wist ons veel geschiedenis te vertellen.   Multifunctioneel kantoor, naast 2 bureau’s een bankstel en veel oude foto’s was er was ook een ruimte met  wasmachine, droger , douche en nog veel troep.  Alles wat je onderneemt hier  kost tijd maar alles kan en mensen staan direct voor je klaar. Uiteindelijk  op dinsdag diesel ingenomen en om 10 uur vertrokken richting Torshavn.  Op de motor het fjord uit en dan een stevige zeegang en stroom totdat we  in de luwte komen van Sandoy ook een flink eiland. Daarna nog zo’n trekgat oversteken en  je duikt achter  Stemoy grootste eiland van de Faroe  eilanden waar de hoofdstad Torshavn ligt.  Zeil- en motor schepen liggen midden in de stad, erg leuk.  Hoewel de afstand slechts 30 mijl was is het al half 5 wanneer  vastliggen.  Het is inmiddels prachtig zonnig weer.  Naast ons ligt het Ierse schip wat we in Tvoroyri ook al ontmoet hadden.

Een leuk koffietentje  met wifi nodigt uit tot een bezoek.  Helaas, of zoals verwacht werk de wifi zeer matig. We raken  aan de praat met de Ierse zeilers, ook gefrustreerd door de wifi.  ’s Avonds  ontmoeten we elkaar nog  even op in de Ierse Pub.  De volgende dag lopen we uitgebreid door het stadje waar je een aantal traditionele Faroe huizen vindt. Traditioneel wil zeggen gras op de daken !! Bij ons inmiddels heel modern en milieu bewust. Wie loopt er nu voor of achter ?  Het is zonder meer leuk om weer eens in een stad te lopen.

Vrijdag 10 Juni vertrekken we in de namiddag.  Helaas veel te laat, we hebben de uitgaande stroom gemist en ervaren aan den lijve wat dat betekent.  We varen tussen de eilanden door op  een westelijke koers, wind van achter , kracht 4, bijna gijpkoers.  Zware zeegang en stroom tegen.  Hopeloos. De motor moet soms vol  bij om trekgaten voorbij te komen. Gelukkig is het  zicht prachtig  en het is schitterend om zo de Faroe eilanden te verlaten.  In tegenstelling tot bv de Shetlands  zijn deze eilanden vrij hoog en het zijn er veel.  Een mooie tocht dus maar het duurt uren.

Zaterdag is ook een fraaie zeildag, de wind krimpt steeds meer naar het Noorden. Daar zijn we niet zo blij mee want onze koers moet NW worden. Zondag opeens geen zon meer, het wordt akelig koud en de wind neemt toe.  Inmiddels het bekende verhaal, binnen een uur heb je een 6. De riffen gaan er weer in, even later er weer uit. De genaker gaat nog eens op. Dan weer de Code0 die we iets te laat binnen halen.  Hij loopt vast en dreigt half overboord te gaan maar we redden hem  en hij verdwijnt keurig in de zak.  En dan moet je de laatste 6 uur toch weer op de motor.  Zo komt IJsland in zicht.  Na ongeveer 300 mijl lopen we zondagavond 12 Juni om 19.15 uur de haven van  Djupivogur binnen.   Kip nog kraai te zien, we leggen de Lion King maar tegen een soort toeristenboot aan, die gaat in ieder geval vannacht niet vissen.   En dan een douche, wat een luxe om gewoon je eigen badkamer aan boord te hebben.  Sorry klinkt bekakt maar het is heel erg waar !