Hallo allemaal. Vrijdag om 09.00uur maakten we vast aan de kade in Husavik. De Lion King ligt hier heel veilig. Wij gaan met een rustig gevoel een paar dagen met auto en tent op stap. Jullie allemaal een fijn weekend en tot een volgend verslag.
Ans en Harry
positie bericht
Hallo even een update voor de trouwe lezers.Dinsdagmorgen 8 uur vertrokken uit Djupivogur. De wind was en is nog steeds N en neemt niet af. Toch maar vertrokken, maar niet voor het hele traject in 1 keer. Dindsdag al snel wk7 en de hele dag zo gebleven. We probereb wel zo veel mogelijk onder de kust te blijven . Al met al het was een pittige tocht. Daarbij is het ook nog eens venijnig koud, ondanks het zonnetje. 's Avonds was het 4' !!!! Alle reden om een nachtstop te maken in Seydisfjordur. Aardig plaatsje. Vanavond gaan we weer verder.
groeten en tot een volgend bericht. Ans en HAr
groeten en tot een volgend bericht. Ans en HAr
nog even. een aantal van jullie klaagden dat ze geen bericht krijgen wanneer wij iets neiuws plaatsen. Volgens blogger hetvolgende : volgers krijgen geen automatisch bericht (via het mail- of twitter-account waarmee ze zich hebben aangemeld) bij plaatsing van een nieuwe blog-posting. Dat gebeurt wel als ze Volgen via e-mail aanzetten. Misschien heb je hier iets aan. groetjes ans
Djupivogur – Ijsland maandag 13 Juni , 2e Pinksterdag, ook hier
Na een goede nachtrust wordt onze boot van zeil- weer woonschip. Alle zeiljassen en broeken, handschoenen, laarzen, mutsen en zwemvesten verdwijnen naar de stuurboord badcel waar ook een rooster van de kachel in blaast. Dat is onze droogkamer, het werkt fantastisch. Na een tocht is er altijd troep in de keuken. Alles staat in de gootsteen, dat is namelijk de enige plek waar niets uitvalt. De handdoeken (tegen het rammelen) komen weer uit de kast en de computers en boeken kunnen weer gewoon op tafel liggen.
De plaatselijke politieman, die ook douane is komt aan boord om ons in te klaren. Om het een beetje aanzien te geven heeft hij wel 4 formulieren in te vullen en na een half uurtje vertrekt hij met een paar lekkere Hollandse biertjes in zijn tas. Zo hoort dat ook.
Wij verleggen de boot naar een drijvende steiger. Hoewel aan het lage walletje en iets te kort voor onze boot toch een veilige plek. Zo kunnen we plannen gaan maken voor een landtripje. De tent en wandelschoenen komen voor de dag. Het weer is zeer matig, wel droog maar guur. Je kunt hier geen auto huren en de fiets zien we niet zo zitten. Bus dus. We willen naar het National Park Skaftafell 220km hier vandaar. Ik ga nog eens de plaatselijke camping bekijken om in te schatten wat we allemaal mee moeten nemen. Dat ziet er best goed uit. Er is een huisje bij waar je kunt koken, douchen en zelfs gezellig zitten. Na een praatje biedt een Amerikaans stel ons een lift aan, zij gaan immers ook naar Skaftafell. Eric en Angie zijn dertigers en heel gezellig. We gaan vlug onze rugzakken inpakken en rijden om 1300 uur weg. Ondanks regenachtig weer beginnen we te begrijpen wat IJsland is. Prachtige kustlijn met veel rotsen en inhammen, een goede 2 baans weg ( de Circular road route 1 ) dan een strook boerenland meestal met schapen en dan vreemde bergen. Niet hoog maar wel met sneeuw, het lijken meer uitlopers van bergen. Na enige tijd komen we de eerste gletsjers al tegen. Onderweg stoppen we bij Jokulsarlon een meer onder aan een gletsjer waar regelmatig stukken ijs afbreken. Deze kleine ijsbergen drijven via dat meer langzaam naar zee . Bizar gezicht. We stoppen ook nog even in Hofn om wat eten te kopen voor een BBQ.
De camping is mooi en veel ruimte. Zonder geruzie zetten we binnen 5 minuten ons tentje op. De BBQ aanmaken kost heel wat meer moeite en inmiddels is het behoorlijk koud en guur. Geen keus want deze camping heeft geen huisje of kookmogelijkheden. We moeten dus wel.
De volgende 2 dagen zijn prachtig. Mooi zonnig weer, soms zelfs warm. We maken schitterende wandelingen van 5 uur en meer. Zien heel veel gletsjers, er ligt nog veel vulkaanstof waardoor hele stukken ijs zwart zijn. Heerlijk om weer veel bloemen, struikbosjes en vogeltjes te zien. We steken hele rivierbeddingen over (weinig water) en wisselen ervaringen uit met andere trekkers. Het is hier niet hoog, max 950 meter, maar het lopen zit niet echt in mijn benen. Har heeft minder last en gelukkig gaat het ook bij mij de 2e dag al veel makkelijker.
Helaas biedt niemand ons een lift terug aan! We nemen donderdagmiddag de bus naar Hofn, tentje weer op want de volgende bus gaat morgen om 8.30 uur. Zo gaat dat hier.
In de haven ligt een Engels zeiljacht, vanmiddag binnengekomen. Barre tocht gehad, te veel wind en veel te koud. Ze zien er nogal ruig uit maar waren nog in goede stemming. Op hun aanraden bestellen we in een leuk restaurantje de fish of the day, maar helaas is die op. Dan maar een hamburger, Har kan enorme hoop friet niet weerstaan. We delen de tafel met een Duits stel, het eten is matig maar het is gezellig. Volgende morgen vroeg op, tent in de zak (nat) en wij in de bus. Uurtje later zijn we ‘thuis”.
Geen vrij WIFI maar wel via het hotel, een prima verbinding. We halen alle gribfiles binnen, jullie mails en lezen het nieuws. Begrijpen dat Griekenland ons steeds armer maakt en gaan maar even snel de financien bijwerken.
Vrijdag 17 juni is National Day in IJsland, heel asociaal gaan we niet naar de festiviteiten kijken. Ben in Nederland ook niet van de Koninginnedag spelletjes ! Het dorp heeft in ieder geval een dolle dag. Wij bestuderen het weer en besluiten zondag- avond of nacht te vertrekken. 2 dagen tijd voor andere dingen zoals het bijwerken van deze blogsite. Boodschappen hebben we maar weinig nodig, alleen melk en groente. We bakken nu bijna al het brood zelf, maken yoghurt en leven nog uitgebreid van de voorraden aan boord. De ijskast hebben we uit gezet. De ruimte onder de vloerplaten is koud genoeg. De kluslijst moet nog afgewerkt worden en de boot weer zeilklaar. Er blijft morgen vast wat tijd voor een wandeling over.
Onze volgende bestemming wordt Husavik aan de Noordkust. De wind zit nog steeds akelig in het Noorden, dat wordt kruis tochtje !!.
Veel groeten allemaal van Ans en Harry.
op naar IJsland
Moment van schrijven is 17 juni. Dat betekent 10 dagen na ons vorige bericht. Alsof er niets gebeurde in de tussentijd !!
We zijn nog lekker even blijven hangen in Tvoroyri , gewoon gerommeld. Geen mooi weer maar bij de super aardige havenmeester mochten we internet gebruiken. Hij vond onze bezoekjes wel leuk. Voor hem een gelegenheid om over zijn Faroe te vertellen, je merkten dat hij trots op zijn eiland was en hij wist ons veel geschiedenis te vertellen. Multifunctioneel kantoor, naast 2 bureau’s een bankstel en veel oude foto’s was er was ook een ruimte met wasmachine, droger , douche en nog veel troep. Alles wat je onderneemt hier kost tijd maar alles kan en mensen staan direct voor je klaar. Uiteindelijk op dinsdag diesel ingenomen en om 10 uur vertrokken richting Torshavn. Op de motor het fjord uit en dan een stevige zeegang en stroom totdat we in de luwte komen van Sandoy ook een flink eiland. Daarna nog zo’n trekgat oversteken en je duikt achter Stemoy grootste eiland van de Faroe eilanden waar de hoofdstad Torshavn ligt. Zeil- en motor schepen liggen midden in de stad, erg leuk. Hoewel de afstand slechts 30 mijl was is het al half 5 wanneer vastliggen. Het is inmiddels prachtig zonnig weer. Naast ons ligt het Ierse schip wat we in Tvoroyri ook al ontmoet hadden.
Een leuk koffietentje met wifi nodigt uit tot een bezoek. Helaas, of zoals verwacht werk de wifi zeer matig. We raken aan de praat met de Ierse zeilers, ook gefrustreerd door de wifi. ’s Avonds ontmoeten we elkaar nog even op in de Ierse Pub. De volgende dag lopen we uitgebreid door het stadje waar je een aantal traditionele Faroe huizen vindt. Traditioneel wil zeggen gras op de daken !! Bij ons inmiddels heel modern en milieu bewust. Wie loopt er nu voor of achter ? Het is zonder meer leuk om weer eens in een stad te lopen.
Vrijdag 10 Juni vertrekken we in de namiddag. Helaas veel te laat, we hebben de uitgaande stroom gemist en ervaren aan den lijve wat dat betekent. We varen tussen de eilanden door op een westelijke koers, wind van achter , kracht 4, bijna gijpkoers. Zware zeegang en stroom tegen. Hopeloos. De motor moet soms vol bij om trekgaten voorbij te komen. Gelukkig is het zicht prachtig en het is schitterend om zo de Faroe eilanden te verlaten. In tegenstelling tot bv de Shetlands zijn deze eilanden vrij hoog en het zijn er veel. Een mooie tocht dus maar het duurt uren.
Zaterdag is ook een fraaie zeildag, de wind krimpt steeds meer naar het Noorden. Daar zijn we niet zo blij mee want onze koers moet NW worden. Zondag opeens geen zon meer, het wordt akelig koud en de wind neemt toe. Inmiddels het bekende verhaal, binnen een uur heb je een 6. De riffen gaan er weer in, even later er weer uit. De genaker gaat nog eens op. Dan weer de Code0 die we iets te laat binnen halen. Hij loopt vast en dreigt half overboord te gaan maar we redden hem en hij verdwijnt keurig in de zak. En dan moet je de laatste 6 uur toch weer op de motor. Zo komt IJsland in zicht. Na ongeveer 300 mijl lopen we zondagavond 12 Juni om 19.15 uur de haven van Djupivogur binnen. Kip nog kraai te zien, we leggen de Lion King maar tegen een soort toeristenboot aan, die gaat in ieder geval vannacht niet vissen. En dan een douche, wat een luxe om gewoon je eigen badkamer aan boord te hebben. Sorry klinkt bekakt maar het is heel erg waar !
Vervolg in het volgende bericht, groeten Ans en Harry
Abonneren op:
Posts (Atom)