Tenerife 2


 Van begin december tot half februari zijn we in Nederland.  Zoals altijd heel druk en gezellig. De Sint slaan we over, de kerst vieren we met de kinderen en het oude jaar in “eigen huis”.  Familieborrels en etentjes en veel vrienden op bezoek.  Ook minder leuke dingen, we moeten afscheid nemen van mijn moeder die op 94 jarige leeftijd toch nog rustig ingeslapen is. 

Er heerst veel griep in Nederland en vooral de kleinsten hadden daar veel last van.  Maar gelukkig was er ook tijd voor logeerpartijen, wat intussen een huis vol kan zijn met 5 kinderen/tjes. Het echte Kerstdiner met kalkoen werd uitgesteld tot eind Januari, nog een hele klus om in die tijd zo’n beest te vinden.  Bizar genoeg lag er toen wel sneeuw, de sfeer was prima en het diner heerlijk. Er was ook tijd om te skiën en te schilderen in het appartement in Zwitserland.  Door het overlijden van mama werd het verblijf daar 2x onderbroken en zo reden we 3x dezelfde route. Uiteindelijk lag er op het laatst genoeg sneeuw om heerlijk te skiën.
OP 13 februari 2015 is het weer zo ver. Koffers pakken, te veel gewicht, veel gesjouw.  Het bekende patroon zo langzamerhand.  Ryanair gebruikt incheckmachines op Eindhoven, Die kennen geen tolerantie en dan wordt dat pak hagelslag opeens  €10 duurder. ( 10€ voor een kilo extra bagage !)  Wanneer we van deur tot deur rekenen, zitten we  12uur  na vertrek op ons Hanse Nest …..  hoog en droog bij Varadero Anaga in Santa Cruz, Tenerife.  

Aan boord is alles zoals verwacht,…….  dikke laag vulkaanstof, schuurstof, en ander afval op de boot. Maar ik start geen schoonmaakacties, we moeten immers zelf beginnen met het schuren van de onderkant. Veel zwaar en vies werk.  Als het klaar is  gaat de Primocon over de oude anti-fouling, en vervolgens 3 lagen anti-fouling.  We gebruiken Jotun Seamaster in het blauw.  Het weer werkt  mee , het is vrij koud vooral ’s nachts en het waait soms heel hard.  Maar de verf kan goed drogen.




 









Intussen pakken we ook de vloer van de kajuit aan. Die bestaat bij ons uit losse multiplex platen, de grootste 80x80, die op een aluminium frame liggen.  We  moeten  ze regelmatig kunnen openen omdat watertanks, accu’s, boiler, watermaker, pompen etc  er allemaal onder zitten. Vloerbedekking is dus geen optie. We kiezen voor Interdeck van International, dekverf met anti slip en in de juiste kleur. Sahara Beige.  Eerst 2 lagen primer en dan 2 lagen Interdeck.  Halverwege moeten we het 2e blik Interdeck aanbreken. Tot mijn grote schrik is er een enorm kleurverschil.  De winkel checkt alle blikken (2) die ze hebben maar de kleur van het 2e blik is kennelijk de juiste …………… met boze tegenzin worden  alle platen opnieuw geschilderd. Groot nadeel van deze verf is dat het 3 dagen moet uitharden ………. Het wonen  aan boord was redelijk on-comfortabel !!!  Maar het resultaat is naar wens, hopelijk blijkt het in gebruik ook te voldoen.
een nieuwe afsluiter

 

We vervangen een deel van de afsluiters  (na 10 jaar) door kunststof afsluiters. Meer uit voorzorg dan noodzaak want er was geen lekkage. Bovendien wilden we voor de nieuwe watermaker aparte toe- en afvoer punten hebben.

Ook de 2 schakelaars voor de elektrische lier worden vervangen,  het UV licht in de tropen heeft het rubber volledig verteerd.

Er moet ook bevoorraad worden  De boot was helemaal  ‘leeg’ wat etenswaren betreft.   Gelukkig is de busverbinding naar Santa Cruz zeer frequent vanaf de werf . Het is goed winkelen in Santa Cruz en we komen met rugzakken vol  voedsel uit de Carrefour of El Corte Ingles. 

San Andres is een klein dorpje  verderop. Een leuk wandelingetje van 20 min. Ook daar wat winkeltjes en vooral een heerlijk restaurant waar we mijn verjaardag konden vieren.

 


Voor de ‘broodnodige’ ontspanning bezoeken we Carnaval  in Santa Cruz. Het wordt groots gevierd op Tenerife. Kermis, optocht, verkleed etc.  Er doen zoveel mensen mee aan de parade dat het aantal kijkers/ bewonderaars niet meer zo groot kan zijn.  We hebben Carnaval in Rio dan wel niet gehaald  maar zijn werkelijk onder de indruk van het feest hier.

 

De TEGENVALLERS waren er natuurlijk ook.

 De drinkwaterpomp bleek bij aankomst volledig vast te zitten. Na demonteren, gangbaar maken en monteren doet hij het precies 24 uur. Voorlopig varen we nu met een simpele tijdelijke pomp met een aan/uit regeling. Een goede, met volume regeling  moet nog ergens op de kop worden getikt worden. De 24V pomp was so wie so niet ruim voorhanden. Pompen blijken een behoorlijk onderhoudspunt aan boord te zijn,  dat geldt voor handtoiletpompen, dompel/bilgepompen en dus ook voor drinkwaterpompen.

De schuurmachine ging stuk,  onmisbaar voor het schuren van de onderkant van de boot. We kopen een nieuwe , veel krachtiger dan de vorige wat het werk een beetje verlichtte.

De giek had 2 scheurtjes vlak bij het lummelbeslag. Waarschijnlijk veroorzaakt door een wat heftige klapgijp voor de Amerikaanse kust bij een frontpassage toen we onderweg waren naar New York. We ontmoeten Paul op de werf, een Hollander die een aluminium boot aan het lassen is.

Vrijdag 27 februari, we gaan te water.  Ze laten ons even in de sling hangen om de nieuwe afsluiters te testen. Geen lekkages  ……………   Nu kan Paul  met zijn apparatuur redelijk dicht bij de boot komen. Het kost wat moeite om alles klaar te zetten en aan te sluiten. Hij boort een paar gaatje, schuurt, slijpt, last, en daarna weer de hele zaak afbreken.  Mooi gedaan en  de giek is nu sterker dan ooit.

Hij werkt samen met een Spanjaard die voor ons ook nog wat rvs=laswerk verricht aan een van de giekbeslagen.  De  giekneerhouderbeslagen van giek en mast  richt, vlakt en lijnt hij keurig uit.
Maar helaas de nieuwe giekneerhouder past niet.  Als Paul klaar is willen we hem monteren en constateren dat hij te lang is.  Intussen is het vrijdag na 17:00 uur , niemand meer te bereiken en op de verdere afhandeling zitten we nu te wachten.

 Heerlijk om weer in het water te liggen. Niet meer de hele dag de ladder op en af, en soms ’s nachts (toilet).  Eindelijk weer gewoon water door de gootsteen kunnen gooien etc. etc.   Terug naar een normaal leven op de boot.  We liggen aan de steiger van de werf, mogen hier nog even blijven tot onze problemen opgelost zijn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten