St.Lucia

OP dinsdag 11 juni vertrekken we vroeg uit Martinique richting St Lucia.  Heerlijk om na ruim 2 weken op anker weer eens te kunnen zeilen.  Het is mooi weer , droog en natuurlijk een stevig windje. Helaas is het maar kort genieten  want  4 uur later zijn we al in St. Lucia. Dit wordt onze volgende bestemming , want hier bezoeken wij de ‘watermaker-man’. We demonteren het apparaat en brengen het naar de werkplaats.  Na een dag  is duidelijk dat de schade te groot (lees te duur) is.  Ervaring  van vele zeilers  heeft ons al geleerd dat  watermakers gevoelige apparaten zijn.  Dus nu maar verder zonder watermaker. We kunnen met de tanks 750 liter aan boord nemen, prima te doen  maar het is een stukje comfort. Nu moeten we toch wat zuiniger met water omgaan.  Met onze diepgang kunnen we niet overal  langszij om water te taken.
Rodney Bay St Lucia

We hebben het anker laten vallen voor Rodney Bay Lagoon  in het Noorden van het eiland.  Veel boten om ons heen en langzaam herken je de grote groep zeilers die  naar het Zuiden trekt, we moeten allemaal voor 1 juli het Hurricane gebied verlaten. Onze verzekering trekt  de grens van het gebied  op 13 graden (bv Bequia nog 135 mijl), veel  Amerikanen moeten onder 12 graden blijven (bv de zuidpunt van Grenada). We hebben allemaal nog tijd genoeg want de afstanden zijn niet groot meer.

Soufriere Bay St Lucia
Er zijn leuke kroegjes in Rodney Bay  waar we naast heel wat Nederlanders ook nog andere zeilers ontmoeten. Verder is het hier niet spannend en donderdag de 13e gaan we naar Soufriere Bay , ongeveer 20 mijl zuidelijker. Een mooie baai aan de voet van de Petit Piton, Gross Piton ligt een baai verder.  Het is hier heel mooi maar helaas regent het erg veel. We wandelen tussen de buien door, bezoeken de botanische tuinen, snorkelen en zwemmen , en doen onze dagelijkse boodschapjes.  Voor echte tochten is het weer gewoon te slecht.  De Island Girl van( Nederlandse) Amerikanen uit Texas kennen we uit Martinique en we kletsen heel wat af tijdens regenachtige borrel uurtjes.

botanische tuin , gember

Op donderdag 20 Juni zien we weer een gunstige dag om verder te gaan, redelijk veel wind maar OK voor ons.  Het duurt niet lang, na 1,5 uur breekt de grootzeilval  ………….. later blijkt dat de val (dynema lijn) niet gebroken is maar dat de  splitsing  van de eindlus  uit de mantel  geschoten is !!!!   Dat was toch echt door een professional gedaan.   Gelukkig is het zeil niet in 1 keer naar beneden gestort, we kunnen de boot snel in de wind draaien  en het zeil valt redelijk goed in de zeilzak. We besluiten om te keren om zo snel mogelijk te kunnen repareren.

Harry moet een paar maal de mast in en dan lukt het om de val weer door de mast te krijgen. Gelukkig was er nog net genoeg ruimte om hem iets in te korten, deze keer zetten we de val met een goede knoop op het blok.  Eens kijken of dit beter houdt.

Als je toch die mast in moet is dat een goede gelegenheid om alles onderweg en bovenin eens goed na te kijken.  Har ontdekt schade aan de voorstag ……………. 3 van de 19 strengen van het staaldraad zijn afgebroken.   Rafelen zou je het kunnen noemen.   Ai, dat verwacht je nog niet na 8 jaar, ze garanderen gewoonlijk 10 jaar voor verstagingen. Zeker gebaseerd  op  binnenwater-zeilen ?  Dat betekent voorlopig rustig varen.  Wat niet eens meevalt  wanneer de wind niet  onder de 15 knopen komt.  We tuigen het kotterstag op met bijbehorende fok en gebruiken de bakstagen  om de mast onder de 2de zaling wat meer te fixeren,  er  kunnen  nog 2 vallen langs het voorstag  gezet worden.  Zo kunnen we wel verder  en varen  alleen  met gereefd grootzeil.

We zijn bezig met offertes aan te vragen in Grenada  en Trinidad.

Vrijdag 21 juni is voor iedereen een goede zeildag. Wanneer wij om 06.30 ons hoofd naar buiten steken is iedereen al  vertrokken . Onze bestemming is Bequia (bec-way)  58 mijl naar het zuiden.

Het is prachtig weer , veel deining op de oversteek  en soms wat stroom tegen.  Nog nooit hebben we met zoveel schepen om ons heen gezeild.  Maar ieder  heeft zo  zijn eigen routes. De een dicht onder de kust,  de ander meer naar buiten  …………. volle zeilen,  gereefde zeilen ……………. motor bij,  of gewoon alleen op de motor . De hele dag een druk  gekwebbel  op de VHF.

Het is prachtig om langs  het eiland St. Vincent  te varen.  We hadden dit eiland willen bezoeken maar vanwege de stag-problemen gaan we nu door naar het zuiden.   Om 16.30 uur zijn we in Bequia, Admiralty Bay, Princess Margaret Beach.  Hier gaan we inklaren in  St.Vincent en de Grenadines.