Na 2 fijne maanden in Nederland zijn we op 27 maart rond
3 uur ’s middags weer aan boord. Lion King ligt er nog net zo bij als we haar
achterlieten. Wel erg vies aan dek en
ook binnen wat vochtaanhang maar nog net
geen schimmel. We laten het even zo, alle luiken kunnen weer dag en nacht open,
eerst maar eens goed doorluchten. Ik
maak alleen de kuip schoon om lekker buiten te kunnen zitten en misschien komt
er wel een buitje voor de rest van het
dek.
Har houdt zich bezig met het installeren van de nieuwe
onderdelen die meegekomen zijn en ik ga op zoek naar voedsel. De rolverdeling is direct weer duidelijk .Tot
nu toe ken ik 1 boot waar de vrouw alle technische dingen voor haar rekening
nam, maarja daarnaast deed ze ook het
huishouden …………….. dan houden wij ons
maar aan de klassieke taakverdeling.
Het is erg gezellig in de Marina, iedereen wacht op goed weer om over te steken naar Florida en/of
de Bahama’s. De wind zit weer eens
langdurig in het Noorden. Het waait vrij hard en de golfhoogte bouwt zich
op. Een
Engels jachtje gaat als eerste, een dag later de Australische catamaran,
maar die gaat naar Mexico. Wij zijn de volgende .
Dinsdag 1 april vertrekken we rond 09.30 en worden
enthousiast uitgezwaaid . Het wordt een
prima oversteek, inderdaad is de zee ruig maar de wind zit goed en ter hoogte
van de Florida Keys krijgen we 3 tot 4 knopen extra mee van de
Golfstroom. Dat schiet lekker op, sog
(speed over ground) 10/11 knopen.
Woensdag rond 3
uur lopen we Ft Lauderdale binnen. Een korte stop om nieuwe elektronische
kaarten te kopen en te foerageren. Heel vertrouwd om hier weer binnen te varen. Even wachten
voor de 17th Street brug en dan heel hard doorvaren om de 2e (las Olas) te kunnen halen. Nu wordt het
moeilijk, we willen naar de ankerplek bij Middle River (vlakbij de steiger waar
we eerder lagen) het is al bijna laag water en tegen beter weten in proberen we
over de ondiepte te komen. Lukt
natuurlijk niet. Gaan we 5 uur wachten op hoger water of in de Marina. Voor
$150 kunnen we tot de volgende morgen 1200 uur blijven liggen, Marina nummer 2 vraagt $200. We balen, na 1.5
jaar Cariben zijn we nog niet gewend aan
deze Amerikaanse Marina prijzen. We gaan gewoon weg, de brugwachter is verbaasd dat we nu al weer
door de brug willen.
In Varadero had iedereen ons aangeraden om in West Palm
Beach in te klaren, vriendelijke en makkelijke douane vlak bij de
ankerplek. Ook Palm Beach kennen we en
in het donker ankeren we net na de inlet.
De volgende morgen eerst inklaren,
we hebben ook een nieuw cruising permit
nodig. Ons huidige permit willen we niet
gebruiken, het is nog maar 2 weken
geldig. (daarna moet de boot 2 weken het
land uit voordat een nieuw permit afgegeven wordt)
Het gaat allemaal eg traag en er is een hele papierwinkel
in te vullen. Maar een cruising permit
krijgen we niet want we komen uit Cuba !!!!!!
We staan perplex, nooit ergens
gelezen, nooit van iemand gehoord. Heel
graag wil je nu een discussie aangaan met de ambtenaar maar we weten dat het
nergens toe zal leiden en ook niet verstandig is. Afdruipen dan maar. We moeten vanaf nu in
iedere haven in en uit klaren, best vervelend
en waarschijnlijk tijdrovend en ook nog kostbaar want elke keer opnieuw
30 $ betalen.
Als troost trakteren we ons op een dikke hamburger met
friet . Volgende feestje is boodschappen doen bij de Publix, alles is er te
koop en wat een variëteit, 2 rugzakken en 4 tassen laden we in de dinghy en zo terug
naar de boot. Van de buurjongens krijgen
we een heleboel vis, zij hebben geen ijskast aan boord maar vingen wel een hele grote Mahi Mahi.
Boffen wij even.
Morgen nog een
rustig dagje aan boord en dan vertrek op zaterdag. Eerst natuurlijk even
uitklaren ………….. helaas is de douane op het weekend niet aanwezig, in dat geval
moet je op het vliegveld uitklaren, maar
dat is niet naast de deur. We geloven
het wel en vertrekken om `1800 uur richting Cumberland Island. 280 Mijl, wind
uit het oosten, met de Golfstroom mee en het gaat weer heel
snel. Totdat we dichter naar de kust
moeten , geen wind meer en geen Stroom. Over de laatste 30 mijl doen we 7 uur
en zo liggen we maandag om 10 uur op anker voor Cumberland Island in de staat
Georgia.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten