Geen verhaal over mooie zeiltochten, fraaie baaien en
adembenemende vissen. De enige zeil manoeuvre
in die tijd is het verhalen van de boot van het Spaanse water naar Curaçao
Marine.
Tot 3 Juli hebben we
samen met de auto Curacao een
beetje verkend. We hadden een heel oude
Mitsubishi 4WD zonder airco maar wel
geschikt om overal te rijden. We bezochten
Willemstad met zijn prachtig
Waterfront en de wijken Punda en
Otrabanda. Punda voor de winkels en de
terrasjes en Otrbanda met de fraai gerestaureerde huisjes. Doet een beetje aan de Jordaan in Amsterdam
denken .
Verder maken we een leuke tocht helemaal naar
Westpoint, slechts 45 km, maar onderweg mooie baaien met beachclubs of soms een ‘vrij’ strandje .
Een stoer tochtje over de ‘dirt road’ met steile hellingen en diepe kuilen
langs de olie opslagtanks. Het N-W van Curaçao
is weinig bewoond, erg heuvelachtig en een fraaie rotskust aan de Noordoost
zijde van het eiland.
2x Per week organiseert een open bar/restaurantje aan het eind van het Spaanse water ‘happy
hour’ waar niet alleen zeilers komen maar ook Curaçaoërs. Op dezelfde plek komt iedere dag een busje van de supermarkt
(Vreugdenhil alias Spar) om zeilklantjes op te halen, uurtje boodschappen doen
en dan weer netjes terug. Heel
handig, maar wij hadden deze keer onze
eigen auto (nog handiger !)
Zo was het al snel 3 Juli en vloog ik ’s avonds met Air
Berlin naar Düsseldorf. Ruim op tijd om
bij de geboorte van mijn liefste kleindochter Aline te zijn op 13 Juli. De rest van de maand vooral heerlijk Oma
geweest, flesjes en luiers maar vooral veel knuffelen met Aline, fietsen en
spelen met Sandertje , en op stap
met Myrthe en Bjorn, naar Madurodam en
met z'n 3tjes een weekje kamperen op Texel.
Fijn om de kinderen weer te zien, mijn moeder en de
vriendinnen. Samen weer leuke dingen
doen en vooral heel veel kletsen.
De Lion King lag nog steeds op het Spaanse water en Har
heeft onder andere tijd besteed aan geplande maar vooral niet geplande klussen.
Zo raakte het anker bv los van de ketting, er sprong al iemand aan boord
voordat hij het zelf in de gaten had.
Met hulp snel een ander anker bevestigd en op een nieuw plekje laten
vallen. Wel tegen een andere boot aangedreven, die verder geen schade had,
terwijl bij ons de achter scepters toch behoorlijk verbogen zijn en tevens was
de dinghy als een soort wig tussen de 2 boten gekomen en enigszins gekneusd.
Nu ons prachtige Rocna anker ??? Met hulp van onze vrienden van de sv
Jakker, goede duikers . Hier is hun verhaal en nogmaals veel dank Tony en Jaklien
Berging.
Als je op het Spaanse Water ligt, heb je erg veel buren. En die hebben wel eens hulp nodig. Tony gaf al raad bij het gebruik van winlink, bij het vervangen van een impeller en een riem. Nu staan we echter voor een grotere uitdaging.
Harry van Lion King (we ontmoetten hem voor het eerst in Cuba) vroeg ons te helpen bij het zoeken en bovenhalen van zijn anker. De bevestiging van ketting aan anker brak en met een rotvaart dreven ze richting achterliggend schip. Met wat hulp lukte het hen verderop opnieuw te ankeren. Maar hoe nu dat dure Rocna anker recupereren
Als je op het Spaanse Water ligt, heb je erg veel buren. En die hebben wel eens hulp nodig. Tony gaf al raad bij het gebruik van winlink, bij het vervangen van een impeller en een riem. Nu staan we echter voor een grotere uitdaging.
Harry van Lion King (we ontmoetten hem voor het eerst in Cuba) vroeg ons te helpen bij het zoeken en bovenhalen van zijn anker. De bevestiging van ketting aan anker brak en met een rotvaart dreven ze richting achterliggend schip. Met wat hulp lukte het hen verderop opnieuw te ankeren. Maar hoe nu dat dure Rocna anker recupereren
Ok,
we nemen de uitdaging aan. We gaan het proberen.
Langzaam zakken we naar de bodem...die we pas zien als we erop kunnen staan. Ongeveer 2 m zicht dus? Hand en hand zoeken we in stroken de bodem af. We vinden enkel ons eigen anker.
Na 40 minuten is onze lucht op.
Namiddag, tweede poging. Dit keer gaan we anders te werk. Harry heeft met gps de vorige ankerpositie van zijn boot opgezocht. Daar gaan we naar beneden. We zoeken nu gericht naar sporen van een ankerketting op de bodem (de ketting schraapt de bodem schoon in brede, zwaaiende bewegingen)...en vinden ze warempel. Het spoor wordt steeds smaller en daar ligt het anker, helemaal in het zand ingegraven. We bevestigen eerst een speciale markeringsboei die naar de oppervlakte stijgt, duiken dan nog eens om een zwaarder touw vast te maken.
Het 40 kg zware anker ophalen is nog een ander verhaal, maar uiteindelijk lukt het.
Harry blij en wij ook. Buddy team Tony - Jaklien : weer een ervaring rijker
Langzaam zakken we naar de bodem...die we pas zien als we erop kunnen staan. Ongeveer 2 m zicht dus? Hand en hand zoeken we in stroken de bodem af. We vinden enkel ons eigen anker.
Na 40 minuten is onze lucht op.
Namiddag, tweede poging. Dit keer gaan we anders te werk. Harry heeft met gps de vorige ankerpositie van zijn boot opgezocht. Daar gaan we naar beneden. We zoeken nu gericht naar sporen van een ankerketting op de bodem (de ketting schraapt de bodem schoon in brede, zwaaiende bewegingen)...en vinden ze warempel. Het spoor wordt steeds smaller en daar ligt het anker, helemaal in het zand ingegraven. We bevestigen eerst een speciale markeringsboei die naar de oppervlakte stijgt, duiken dan nog eens om een zwaarder touw vast te maken.
Het 40 kg zware anker ophalen is nog een ander verhaal, maar uiteindelijk lukt het.
Harry blij en wij ook. Buddy team Tony - Jaklien : weer een ervaring rijker
Verder waren er natuurlijk ook de ‘normale’
onderhoudsklussen, zoals een verstopt toilet, een watermaker die weigert en
weer gangbaar wordt gemaakt en geconserveerd voor de komende maanden, het
pendulum roer van de windvaanstuurinrichting lamineren, sleepgenerator laten
reviseren, nieuwe grootzeilhuik laten inmeten, buiskap laten modificeren
(eindelijk het raampje met ritssluiting), en met UV bestendig draad laten
verstevigen, etc. etc.
Eind Juli verhaalt Harry de boot naar Curaçao Marine waar
hij uit het water gaat en op de kant blijft tot we in september terug
komen. Op de kant schuurt hij dan nog
‘even’ de onderkant.
We doen niets unieks want het terrein en de haven ligt vol
met jachten van mensen die ‘op verlof’ gaan
Op 1 augustus vliegt
Harry ook naar Düsseldorf aan en gaan we samen naar Almere . De hele maand
augustus bleef het prachtig weer in Nederland .
Geen regen gezien, overdag heerlijk warm maar ’s avonds lekker
koel. Dat slaapt toch beter en
gezelliger.
Hoewel ons uitzicht niet zo heel veel anders is , een Marina
met bootjes is het wel weer leuk om in een huis te zijn. Gewoon de kraan laten lopen, afwas en was in de
machines, auto’s voor de deur en zomaar bellen met wie je wilt.
Nu samen naar vrienden , familie bezoeken, en leuke feestjes
en etentjes totdat de dag van vertrek
weer aanbreekt. Fijn om weer terug naar
de boot te gaan maar moeilijk om iedereen weer achter te laten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten