Maandag 28 mei dus vroeg naar de werf. Het toegang ‘kanaal’ is nogal onduidelijk. We krijgen duidelijke instructies hoe te varen (ivm met diepte) maar …………….. hartstikke vast. We wachten tot er wat bootjes komen, met iemand van de werf en met een hoop geduw en getrek komen we los en varen veilig naar onze ligplaats. Nu kan het geklus beginnen :
Klus 1 , de autopilot. Het is Har niet gelukt de motor
eraf te halen. Zij besluiten de hele unit weg te halen en de motor is inderdaad
stuk. Als we een nieuwe willen bestellen
blijkt de levertijd 6 weken te zijn. Daar kunnen we niet op wachten. Ook wij
moeten uiterlijk 1 Juli uit het hurricane gebied zijn. We wachten nu nog op een spoedbestelling maar
anders vertrekken we zonder nieuwe autopilot en moet het maar in Curaçao
gebeuren.
Klus 2 , de hydraulische achterstag spanner werkt al een
tijdje niet meer op zijn maximale bereik. Hij lijkt te lekken. Ook die wordt
uit elkaar gehaald en onderdelen besteld. Hopelijk zijn ze er morgen (2 juni)
Klus 3 , nu we op de windvaan-stuurinrichting gaan varen moeten er pinnen op de nood-helmstok gelast worden zodat we ook overstag kunnen. Tot nu toe moesten de lijnen van de windvaan stuurinrichting naar de noodhelmstok daarvoor los en vast gemaakt worden. Erg lastig en ook niet zo veilig. Nu kunnen we werken met een kettinkje wat we zo kunnen loshalen of vast klikken.
Klus 4 , de doorvoer van de top-spinnaker val, boven in
de mast, was eruit gekomen. Opnieuw laten lassen en monteren
Klus 5 , een nieuwe lijn voor fokroller, die lag kant-en-klaar
in de winkel.
Klus 6 , het beslag van de giekneerhouder / bevestiging
giek was weer eens gebroken (voor de 4e keer, laatste reparatie was helemaal
in het begin van de reis op de Orkneys)
We hebben gekeken naar een andere bevestiging maar dat blijkt niet
mogelijk. Nu zit er een zwaardere
uitvoering op.
Klus 7, nieuwe zeillatten voor de fok. Op mysterieuze
wijze waren die alle 4 verdwenen. Na
veel heen en weer gepraat besluiten we die uit Nederland mee te nemen en tot
die tijd met de keerfok te zeilen. $120
verzendkosten zijn zo snel verdiend.
Wel hier een nieuwe zeillat voor het grootzeil, 2de
van boven, gekocht en gemonteerd.En ook de zeillathouder van de 2de zeillat van onder aan voorlijk/mastwagen vervangen. Een nieuwe reserve kopen we wel weer in NL.
Klus 8, de binnen speaker van de net nieuwe Amerikaanse
marifoon doet het niet meer . De externe
buitenspeaker wel maar dat is toch erg lastig.
Repareren gaat duurder worden dan de marifoon gekost heeft, dus dat
vergeten we maar.
Een hele lijst. Sommige
dingen doen we zelf. We beginnen met de giek vrij te maken. Die moet eraf.
Halen de zeillatten uit het zeil en laten het zeil op het dek zakken. Dan alle
reeflijnen uit de giek, alle ander zaken los en hij gaat van boord.
We demonteren de fokroller ,kapotte lijn eraf en nieuwe
erin.
De achterstag spanner halen we eraf en samen met de
nood-helmstok, het gebroken beslag van klus 4
gaat het naar de werkplaats. De
autopilot motor wordt nu samen met de tandwielkast gedemonteerd en in de
werkplaats van elkaar gehaald. Het ziet
er complex uit maar ze pakken het allemaal zeer efficiënt aan , daar zijn we heel
blij mee.
Het is nu zterdag 2 juni. We wachten nog op het laatste
nieuws over de autopilot en de achterstag spanner moet nog komen. Verder is
alles in orde.
Grote schrik vanmorgen toen de dinghy niet meer achter de
boot hing. Gestolen ??? Ik heb een uur
naar de bewakingsfilm gekeken en iemand van de werf is met een bootje gaan
rondkijken. Hij bleek te zijn ‘aangespoeld’
bij een Marina aan de overkant. We weten
het niet zeker, een joy-rider of een gebroken lijn ….. maar gelukkig is hij
weer terug met motor en alles.
groeten van ons en tot de volgende haven
groeten van ons en tot de volgende haven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten