We vertrekken op dinsdag 28 febr. van Marina Hemmingway. Allereerst nog even bij douane en la Guardia langs om uit te klaren en ons tonnetje met vuurwerk op te halen. Het gaat eigenlijk heel vlot na een uurtje kunnen we wegvaren. Het is prachtig weer. We lopen hoog aan de wind die tussen de 18 en 23 knopen uit het NO tot O waait en speed over ground ligt tussen de 7 en 8 knopen. Kleine uitschieters naar 10 zijn altijd leuk om te zien.
We varen buiten het rif , enorme dieptes onder ons die de dieptemeter niet meer aangeeft. 's Middags zetten we een rif in het grootzeil om het schip wat rustiger te leggen. Later neemt de wind weer iets af en om 2100 beginnen we wacht te draaien. Har begint met slapen. Het is halve maan en buiten is het is prachtig. De maan komt vroeg op en de komende nachten zullen half verlichte en een halve donkere nacht hebben. Maar het is helder dus met een prachtige sterrenhemel.
Op de extra dag van dit jaar, woensdag 29 febr., neemt de wind iets af. We zetten de gennaker bij en vliegen vooruit. Rond 1400 uur zijn we bij Cayos de la Lena die in een ruime goed toegankelijke baai liggen vlak voor Cabo San Antonio (de west punt van Cuba). We gooien om 15.10 uur het anker uit in 3m water, op 21"54.44N en 084"52.92W (voor de liefhebbers!). Dit is een mooie stop voordat we Cabo San Antonio nemen.
Ik duik het water in om te kijken of er iets van koraal is, helaas alleen maar gras en zand., zelfs geen vissen. Jammer maar wel heerlijk om even te zwemmen. Wel wat onwennig om voor het eerst naast de boot te snorkelen/zwemmen. Voor alle zekerheid een reddingsboei aan een lange lijn meegenomen. Even later zien we de Duitse catamaran binnenkomen en later de Oostenrijkse monohull. We hebben ze in Marina Hemmingway leren kennen, zij gaan ook naar Cayo Largo.
Donderdag 1 maart
We vertrekken om 07.30. De weersvoorspellingen zijn stabiel. Het wordt weer hoog aan de wind varen maar nu met opkruisen. We maken lange slagen, het zeilt super maar vordert natuurlijk niet zo snel. We nemen het roer regelmatig op de hand, dat vaart toch een stuk rustiger en ongeveer 1 knoop sneller wanneer de golven hoger zijn. Het is geen straf met wind en zon op je lijf.
De dag gaat snel en deze keer wisselen we het wachtschema. Ik begin dus met slapen. 's Nachts zie ik het triplog de 7000 mijl passeren, dat is wel even een - WOUW! waard.
We besluiten om in 1 keer door te varen naar Cayo Largo en doen er dus nog een nacht bij. In de loop van vrijdag beseffen we dat we nu in het donker aan zullen komen. Dat is geen goed idee en we leggen een rif in het grootzeil en de fok. Varen wat ruimer en proberen niet meer dan 5 knopen te varen. Raar gevoel om te vertragen i.p.v versnellen wanneer je vaart. We laten ook de generator even draaien, bakken brood en maken water, laden de elektronica van tandenborstel tot computer etc. Helaas kunnen we met een stevige wind de zonnepanelen niet op de reling houden. Dat blijkt toch te belastend voor de scepters te zijn. Vandaar de generator !
meer volgt snel...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten