We worstelen nog een tijd met de giekneerhouder. We nemen
contact op met de lokale vertegenwoordiger, de fabriek in Frankrijk, tuigers in Nederland en uiteindelijk valt de
beslissing dat neerhouder er toch op
gaat zonder verder in te korten. Het
kostte allemaal tijd en vooral veel ergernis. Nu kunnen we weer verder en bestellen diesel,
die met de tankwagen op de kade aangeleverd wordt.
Het weer is een stuk mooier geworden. Fris in ochtend ,
avond en nacht maar overdag maakt het zonnetje alles goed. Ik begin de dagen met een stevige wandeling
naar San Andres. Een klein stukje om het
haventerrein af te komen, vervolgens langs de boulevard en daarna over het
strand naar het einde van de baai. Een dik uur heen en terug. Ik ben zeker niet
alleen, de mensen hier zijn sportief, er wordt veel gewandeld, joggen, fietsen etc.
Iedere dag na het werk zie je veel mensen van Santa Cruz naar San Andres lopen.
Twee maal nemen we de bus naar Igueste een schitterend
bergdorpje aan het einde van de weg (de wereld). Vandaar wandelen we naar Chamoa
en moeten daarvoor een bergrug over ………….. 600meter stijgen !!! oef ……… Dat was lang geleden. Aan de andere kant van de berg raken we
elkaar kwijt , hoe is het mogelijk . Helaas heeft Harry de rugzak met water en
geld en de telefoon heeft geen bereik .
Later merken we dat we op verschillende plekken op elkaar hebben zitten wachten maar uiteindelijk besluit ik om terug
te liften naar Santa Cruz. Een aardig
Duits echtpaar neemt me al snel mee …………… en ja , na een paar minuten zien we
Har langs de weg lopen en mag ook hij mee in de auto.
De 2e wandeling vanuit Igueste gaat naar de
vuurtoren. Veel simpeler maar ook mooi. Alleen de busrit naar het dorp is
eigenlijk al de moeite waard.
zondag markt las palmas |
Vrijdag 13 febr. vertrekken we naar Gran Canaria, Las
Palmas, Marina de la Luz. Iets meer dan
50 mijl, wind NNE , 13kn en goed weer . We vertrekken om 9uur en gooien om 5
uur het anker uit ………….. tenminste dat
proberen we. De ankerlier is niet in
beweging te krijgen. Dan maar in de
Marina waar volop plaats is.
We ontmoeten Martien en Janny die hier met hun boot liggen. Zij hebben voor
ons een nieuwe waterpomp uit Nederland meegenomen. Nog diezelfde avond, als we een beetje uitgerust zijn lopen we naar de
sailors Bar waar een ‘Hollandse avond’ schijnt te zijn met live music. Inderdaad
veel Nederlanders hier , tijdelijk maar ook veel semi -permanent . Wat
een gezelligheid na zo’n maandje op de jachtwerf, Guido en Hilde maken muziek en zelfs Andre
Hazes vinden we op zulke momenten een topper. We maken kennis met verschillende mensen en de
sailors bar wordt de komende tijd onze stamkroeg, al is het maar omdat we daar
kunnen internetten.
Verder wordt het een saai en intussen overbekend verhaal.
Het relais van de ankerlier moet vervangen worden en ook de radar blijkt niet
te werken. We concluderen wel dat de
meeste problemen die we nu over ons heen krijgen veroorzaakt worden of het gevolg zijn van corrosie,
aantasting van het zoute water is
verwoestend.
We moeten weer geduld opbrengen. Er is een relais voorradig,
allen een ander serie nummer. Beter even checken met de fabriek in Engeland of we deze ook kunnen gebruiken. Precies een week later is het voor elkaar. Nu
nog de radar, geloof het of niet maar de Simrad dealer zit in Tenerife.
We wisselen ook de bladen van de windgenerator, de oude
zien eruit of de muizen eraan gevreten hebben. En als we dan toch bezigzijn
geven we de ankerlier een nieuwe verf beurt, proberen de watermaker uit na
bijna een jaar stilstand (en die werkt als vanouds), en doen nog wat poets
werk.
Intussen hebben we Las Palmas helemaal verkend, de oude
stad, de stranden en boulevard, de nieuwe stad, winkels, markt etc. en de wasmachine in de Marina . We trekken regelmatig met Janny en Martien op en ook met andere mensen veel steigerpraatjes of koffie leutjes. Tussendoor denken we na om wat extra
beveiliging voor Brazilië op de boot aan
te brengen. Er komt een grote
schijnwerper op het dek, en we zullen zorgen voor een automatische hoorn. Veel licht en herrie is denk ik het enige wat
je kunt doen.
oude stad Las Palmas |
Over het algemeen is het mooi weer maar fris. We liggen met de kuipingang in de wind zodat
we niet al te vaak in T-shirt zitten. In deze Marina lig je met mooringlijnen
voor en de achterkant tegen de steiger.
Dat geeft nogal wat gezwaai van de boot vooral bij laag water. Het is
zwaar op de landvasten zodat we al een
achtertros verspeeld hebben. Eigenlijk moeten er springveren tussen maar die
hebben we niet aan boord.
Nu is het 23 maart,
zou het lukken om deze maand te vertrekken ????
Geen opmerkingen:
Een reactie posten