De Virgin Islands is een grote groep eilanden die verdeeld zijn tussen Amerika (USVI’s) en Engeland (BVI’s) Men spreekt ook nog van de Spanish Virgin Island (of wel de Passage Islands) maar die horen bij Puerto Rico en dus bij de USA. De ideale ligging, de constante tradewinds en de vele beschermde baaien maar vooral het heerlijke klimaat, maakt het tot een ideaal gebied voor zeilers.
Als eerste
bezoeken we nog een stukje Puerto Rico
Op 25 april vertrekken we naar Culebra. Vorig jaar maakten we hier een ‘noodstop’
nadat de autopilot het begaf en we de windvaan stuurinrichting moesten
monteren. Deze keer gaan we eens rondkijken. We ankeren achter in Bahia Honda vlak bij het stadje Dewey . Er is nog tijd om even rond te varen met de
dinghy en wat te drinken bij Dinghy Dock. De volgende morgen wandelen we in 45
min. (helaas langs de weg)naar Flamingo Beach. Inderdaad zo mooi als beschreven
in de gidsen maar helaas niet meer ongerept.
Omdat we er voor de eerste lading
toeristen zijn, valt het mee.
Toch vinden we een onverharde weg om de lagune heen, de lagune is waarschijnlijk een oude zoutpan en vandaar de naam Flamingo Beach. Weer op de weg aangekomen krijgen we een lift van een aardige jongen in een buggy. Dat scheelt want het is intussen behoorlijk warm.
Toch vinden we een onverharde weg om de lagune heen, de lagune is waarschijnlijk een oude zoutpan en vandaar de naam Flamingo Beach. Weer op de weg aangekomen krijgen we een lift van een aardige jongen in een buggy. Dat scheelt want het is intussen behoorlijk warm.
We willen hier ook uitklaren uit de US. Zaterdagmorgen lopen we naar het vliegveld en wachten tot de douane beambte met het vliegtuigje
aankomt . Daarna is het snel gebeurd.
Voor we definitief
de US verlaten willen we een stop in Culebrita maken. Een eilandje net om de
hoek. Helaas staat er een stevige noorderlijke
groundswel direct in de baai en dat belemmert ons om daar te ankeren. We gooien
het anker uit aan de westkant en snorkelen en zwemmen naar het strand. Al wandelend komen we bij de andere baaien. Het
is hier prachtig en slechts zo hier en
daar wat mensen. Har loopt ook nog naar de vuurtoren maar ik wacht wel beneden.
We besluiten hier niet te overnachten en varen terug naar Culebra. Onze
watermaker is stuk en we hopen aan een
steigertje wat water te kunnen krijgen, helaas geen succes.
Volgende morgen 28 april, vertrek om 7 uur. Bestemming USVI. Begin 20e eeuw kochten de Amerikanen voor 25 miljoen dollars de volgende eilanden van Denemarken, st John, St. Thomas en St. Croix . Zo verzekerden ze zichzelf van en goede controle over de toegang tot de Caribische zee. Wij doen allen St.John aan en gooien anker uit in Salt Pond Bay. De woorden mooi en prachtig maar erg toeristisch , kun je in deze omgeving niet genoeg gebruiken. Ik ga snorkelen en kom een bijzondere adelaars rog tegen. Heb nog steeds geen goed vissenboek aan boord zodat ik je de naam schuldig moet blijven.
We ankeren even op Norman
Island in the Bight. snel het water
in maar geen koraal, wel een schilpad deze keer. Dan steken we over naar Peters Island waar we voor de nacht blijven
liggen. We varen van West naar Oost dus
meestal geen bezeilde koers. Vanaf nu zijn het allemaal kleine afstanden en motoren we vaak, als het even kan met het
fokje bij.
We zijn intussen overgestoken naar Road Town de hoofstad van Tortola. We ankeren voor de cruiseship terminal. Nogal onrustig maar het is rustig weer en het anker houdt prima zoals altijd. Achteraf hadden we beter door kunnen varen tot Village Marina waar een leuke ankerplek is . De cruising guide suggereert dat er nooit plaats is maar vandaag was er voldoende ruimte.
We hebben weer wat boodschappen kunnen doen , vooral vers
spul. De volgende morgen tanken we de water bij Village Marina waar we goed langzij kunnen
komen.
Marina Cay onze volgende bestemming ligt een paar uurtjes motorsailing verder. Een schilderachtig eilandje met gebouwtjes in kleurige Carieb kleuren. Zo net na de lunch is het redelijk rustig en zijn de moorings voor het uitkiezen. Tot onze verbazing ligt ’s avonds alles vol en moeten de laatkomers voor anker. Minstens 30 boten om ons heen. Aan de overkant, naast het vliegveld nog 2 baaien met evenveel boten. Dit is dus BVI, Charters paradijs !!. 80% van de boten zijn huur-catamarans. We voelen ons als op een terrasje aan een drukke boulevard.
Marina Cay onze volgende bestemming ligt een paar uurtjes motorsailing verder. Een schilderachtig eilandje met gebouwtjes in kleurige Carieb kleuren. Zo net na de lunch is het redelijk rustig en zijn de moorings voor het uitkiezen. Tot onze verbazing ligt ’s avonds alles vol en moeten de laatkomers voor anker. Minstens 30 boten om ons heen. Aan de overkant, naast het vliegveld nog 2 baaien met evenveel boten. Dit is dus BVI, Charters paradijs !!. 80% van de boten zijn huur-catamarans. We voelen ons als op een terrasje aan een drukke boulevard.
De volgende ochtend vinden we een mooie snorkelplek , het
koraal is aardig maar de verscheidenheid aan vis is groot. Als we genoeg hebben van het boten kijken
varen we een halve mijl verder en liggen in een prachtig rustige baai, helemaal
alleen met de pelikanen die onvermoeid hun visjes vangen.
Intussen is het vrijdag 3 mei. We vertrekken vroeg, geen
wind en we motoren naar de overkant. Virgin
Gorda en wel specifiek The Baths op de Zuid West punt. The Baths zijn grote rots formaties waar het
water soms met veel geweld tussendoor
spoelt. Vandaag is het rustig weer dus niet zo spectaculair, maar het is
wel mooi. Na een paar uur staan we onze
mooring af aan boten die gewoon in de rij liggen voor een mooring (verboden te ankeren hier). We varen naar Spanish
Town de hoofdplaats van Virgin Gorda en klaren uit. Officieel moeten we nu binnen
12 uur vertrekken maar dat is niet onze
bedoeling. Morgen gaan we op het fokje ( windshift naar Zuid ) naar Gorda Sound.
Saba rock is een populaire ankerplek maar we gaan net om
de hoek liggen ten Zuiden van Eustatia.
Heerlijk rustig en het mooiste blauwe water wat ik tot nu zag in de
BVI. Natuurlijk bezoeken we de bar op
Saba Rock, ook hier weer veel
vakantiegangers en de baai ligt vol met boten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten