Uiteindelijk na 3 pogingen was de nieuwe Bimini goed. De 2
eerdere versies waren te hoog en pasten niet onder de giek. Iets maken kunnen
ze prima maar meten en nog eens nameten zit er niet bij. Je doet het gewoon op
de gok !! Het kostte wat ergernis (helemaal fout) en vooral wat tijd (die
hebben we toch genoeg !!) Met het resultaat
zijn we wel heel blij. Vooral jullie blog schrijfsters die nu eindelijk de hele
dag buiten kan blijven tijdens het varen.
Geen last van zeeziekte meer en voor de noodzakelijke binnen
activiteiten (vooral koken) was een klein beetje cinnarizine meer dan genoeg.
Intussen is het zaterdag 6 april. Volgens voorschrift komt de douane op het laatste moment controleren
(alle kastjes open etc etc) . Als ze geen onrechtmatigheden vinden krijg je een Zarpe (uitklarings bewijs) en
moet je onmiddellijk wegvaren. Voor die
tijd dus alle laatste klusjes afhandelen. Geld wisselen, betalen, laatste
boodschappen en dan ontdekken dat je veel te veel gewisseld hebt en dus weer
naar de money changer om dollars te kopen . Met Dominicaanse pesos doe je
verder niet veel en dollars kun je overal gebruiken.
Maar om 14.30 trossen los en vertrekken we uit Boca Chica. Een stevige wind uit het oosten, dus op de
neus en gaan we weer vrolijk kruisende koersen varen. Het oorspronkelijke plan was om in 1 keer naar
Puerto Rico te varen. Har was intussen van mening veranderd, maar helaas vergeten mij
dat te vertellen . We gaan ankeren als het donker wordt. Geen probleem,
een mooie ankerplek is altijd leuk.
Isla Saona |
Maar een klein ongelukje veroorzaakt een verticale scheur in het grootzeil net onder
het 2e rif. Niet heel erg maar toch beter om zo snel mogelijk te repareren. Een van de wagens zat niet goed
vast aan het grootzeil, al varend repareren we dat maar door te veel druk op het
zeil ontstaat de scheur. We laten het
zeil tot rif 2 zakken en varen rustig verder tot Isla Catalina op 018’21.8 en 069’01.8W, mooi rustig plekje. De
volgende ochtend repareren we het zeil als
volgt, eerst bij elkaar houden met de ‘bootmans steek’ wat inderdaad heel goed gaat en daarna plakken we
er aan beide kanten zeil tape overheen. Als het klaar is gaan we weer verder, er is
weinig wind en we motoren verder richting Isla Saona. Redelijk in de luwte van het eiland vinden we
een prima plek ,mooie zandbodem en het anker ligt in 1 keer vast. Als we klaar
zijn duiken we het water in en zwemmen naar de kant.
Er wonen wat mensen op het eiland maar hoofdzakelijk om toeristen te ontvangen die er voor dagtochten
komen. Het ziet er mooi uit, prachtig strand, palmen
etc. Zoals je in de Carieb verwacht. We wandelen langs het strand en ontmoeten andere Franse
zeilers. Daarna zwemmen we terug naar de
boot. Weinig te zien onderwater, maar opeens zien we een grote pijlstaartrog
doodstil liggen. Pas wanneer we over hem
heen zwemmen en schaduw maken ‘vliegt’
hij gracieus weg.
Maandagmorgen op tijd vertrekken, op de motor tot de ZW punt van Isla Saona en
dan de Mona Straat oversteken, 90 mijl breed. Iedereen doet alsof dat heel
zwaar is. Het valt wel mee, zeker wanneer
je met de wind mee zeilt. Die altijd uit het oosten komt. Soms een beetje ZO of
een beetje NO maar in principe Oost. Wij
moeten er tegenin en dan is het een pittige en langere tocht, maar het lukt natuurlijk
prima. Soms wat motoren , vooral veel zeilen. We varen de nacht door. Wanneer we onder de kust van Puerto Rico zijn
neemt de wind toe en wordt het laatste stuk naar Ponce nog een heel eind. De zee is ruig . Achter ons 2 schepen die al snel hun zeilen
laten zakken en langs de kust motoren.
Wij zijn toch net een uurtje eerder in Ponce !!
Het is dinsdag , 1500 uur wanneer we de goed betonde aanloop route bij
Ponce binnen lopen. De fok is weggehaald
maar we denderen nog steeds met 5 knopen en halve wind op de ingang van de baai
af. Ik krijg met deze snelheid de
sleepgenerator niet binnen, in principe doen we dat voordat de motor aan gaat
om te voorkomen dat de lijn in de schroef kan komen. Nu eerst maar het grootzeil omlaag , de motor
aan en dan lukt het wel. We zoeken een
ankerplekje voor de jachthaven.
Puerto Rico is een staat van de USA, dat betekent direct USA Border control and Immigration bellen om
te melden dat je op hun grondebied aangekomen bent ! Moeten we verdorie ook direct naar de kant om de
douane te ontmoeten. Eigenlijk zijn we
te moe om de dinghy eruit te halen, op te blazen, motor erop etc. Maar de betreffende
officer had daar geen boodschap aan.
Vooruit dan maar.
Achter ons ligt
een Nederlandse boot, en we zeggen even hallo . Het is de Skua van Mia en
Wytze, we kletsen al snel een uurtje
weg. Maar dan worden we toch echt heel moe. Het is heel gezellig en de volgende
avond wisselen we ervaringen uit op onze boot.
We blijven voorlopig in Ponce,
Freek en Willeke varen met de Indira deze kant op en dan gaan we samen
wat ondernemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten