van Dominicaanse Republiek naar Puerto Rico


Uiteindelijk na 3 pogingen was de nieuwe Bimini goed. De 2 eerdere versies waren te hoog en pasten niet onder de giek. Iets maken kunnen ze prima maar meten en nog eens nameten zit er niet bij. Je doet het gewoon op de gok !! Het kostte wat ergernis (helemaal fout) en vooral wat tijd (die hebben we toch genoeg !!)  Met het resultaat zijn we wel heel blij. Vooral jullie blog schrijfsters die nu eindelijk de hele dag buiten kan blijven tijdens het varen.  Geen last van zeeziekte meer en voor de noodzakelijke binnen activiteiten (vooral koken) was een klein beetje cinnarizine meer dan genoeg.

Intussen is het zaterdag 6 april. Volgens voorschrift komt  de douane op het laatste moment controleren (alle kastjes open etc etc) . Als ze geen onrechtmatigheden vinden  krijg je een Zarpe (uitklarings bewijs) en moet je onmiddellijk wegvaren.   Voor die tijd dus alle laatste klusjes afhandelen. Geld wisselen, betalen, laatste boodschappen en dan ontdekken dat je veel te veel gewisseld hebt en dus weer naar de money changer om dollars te kopen . Met Dominicaanse pesos doe je verder niet veel en dollars kun je overal gebruiken.

Maar om 14.30 trossen los en vertrekken we uit Boca Chica.  Een stevige wind uit het oosten, dus op de neus en gaan we weer vrolijk kruisende koersen varen.  Het oorspronkelijke plan was om in 1 keer naar Puerto Rico te varen. Har was intussen  van mening veranderd, maar helaas vergeten mij dat te vertellen . We gaan ankeren als het donker wordt.  Geen probleem,  een mooie ankerplek is altijd leuk.

Isla Saona
Maar een klein ongelukje veroorzaakt een  verticale scheur in het grootzeil net onder het 2e rif. Niet heel erg maar toch beter om zo snel mogelijk  te repareren. Een van de wagens zat niet goed vast aan het grootzeil, al varend repareren we dat maar door te veel druk op het zeil ontstaat de scheur.  We laten het zeil tot rif 2 zakken en varen rustig verder tot Isla Catalina  op 018’21.8 en 069’01.8W, mooi rustig plekje. De volgende ochtend  repareren we het zeil als volgt, eerst bij elkaar houden met de ‘bootmans steek’  wat  inderdaad heel goed gaat en daarna plakken we er aan beide kanten zeil tape overheen.  Als het klaar is gaan we weer verder, er is weinig  wind en we  motoren  verder richting Isla Saona.  Redelijk in de luwte van het eiland vinden we een prima plek ,mooie zandbodem en het anker ligt in 1 keer vast. Als we klaar zijn duiken we het water in en zwemmen naar de kant.

Er wonen wat mensen op het eiland maar hoofdzakelijk om  toeristen te ontvangen die er voor dagtochten komen.   Het ziet er mooi uit, prachtig strand, palmen etc. Zoals je in de Carieb verwacht. We wandelen langs het strand  en ontmoeten  andere  Franse zeilers. Daarna  zwemmen we terug naar de boot. Weinig te zien onderwater, maar opeens zien we een grote pijlstaartrog doodstil  liggen. Pas wanneer we over hem heen zwemmen en schaduw maken  ‘vliegt’ hij gracieus weg. 

Maandagmorgen op tijd vertrekken,  op de motor tot de ZW punt van Isla Saona en dan de Mona Straat oversteken, 90 mijl breed. Iedereen doet alsof dat heel zwaar is. Het valt wel mee, zeker  wanneer je met de wind mee zeilt. Die altijd uit het oosten komt. Soms een beetje ZO of een beetje NO maar in principe Oost.  Wij moeten er tegenin en dan is het een pittige en langere tocht, maar het lukt natuurlijk prima. Soms wat motoren , vooral veel zeilen.  We varen de nacht door.  Wanneer we onder de kust van Puerto Rico zijn neemt de wind toe en wordt het laatste stuk naar Ponce nog een heel eind.  De zee is ruig .  Achter ons 2 schepen die al snel hun zeilen laten zakken en langs de kust motoren.  Wij zijn toch net een uurtje eerder in Ponce !!

Het is dinsdag , 1500 uur  wanneer we de goed betonde aanloop route bij Ponce binnen lopen.  De fok is weggehaald maar we denderen nog steeds met 5 knopen en halve wind op de ingang van de baai af.  Ik krijg met deze snelheid de sleepgenerator niet binnen, in principe doen we dat voordat de motor aan gaat om te voorkomen dat de lijn in de schroef kan komen.  Nu eerst maar het grootzeil omlaag , de motor aan en dan lukt het wel.  We zoeken een ankerplekje voor de jachthaven.

Puerto Rico is een staat van de USA, dat betekent direct  USA Border control and Immigration bellen om te melden dat je op hun grondebied aangekomen bent !  Moeten  we verdorie ook direct naar de kant om de douane te ontmoeten.  Eigenlijk zijn we te moe om de dinghy eruit te halen, op te blazen, motor erop etc. Maar de betreffende officer had daar geen boodschap aan.  Vooruit dan maar.

 Achter ons ligt een Nederlandse boot, en we zeggen even hallo . Het is de Skua van Mia en Wytze,  we kletsen al snel een uurtje weg. Maar dan worden we toch echt heel moe. Het is heel gezellig en de volgende avond  wisselen  we ervaringen uit op onze boot.

 De volgende ochtend  melden we ons opnieuw op het kantoor bij Douane etc. en na 1 uur hebben we de cruising permit en een inklarings bewijs.  Welkom op Puerto Rico en netjes melden in iedere haven !!.

We blijven voorlopig  in Ponce,  Freek en Willeke varen met de Indira deze kant op en dan gaan we samen wat ondernemen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten