Van de
Bahma’s naar Puerto Rico
Voor vertrek uit de Bahama’s hebben we ook de buiskap
nagekeken en gerepareerd (met de hand), vooral
de rits was losgekomen. In Groenland was al een gedeelte met de machine gerepareerd
maar nu waren ook bijna alle andere stiksels los. Mocht je ooit een buiskap of bimini bestellen
let dan vooral ook op de kwaliteit van het stikgaren !
We vertrokken woensdags 9 mei om 1500
uur en kwamen afgelopen woensdag 16 mei om 0400 uur aan in San Juan na 920 mijl.
Als het een bezeilde koers zou zijn is het maar 570 mijl !!!
Onze route liep van Clarence Town naar de zuidpunt van
Crooked Island. Vervolgens langs Providence Island (Turks and Caicos) Daarna
kruisend langs de Noordkust van de Dominicaanse republiek. De Mona Passage
oversteken ……….. veel tegenstroom en toen we eindelijk de Noordkust van Puerto Rico zagen was het midden
in de nacht van maandag op dinsdag. Daarna dus nog 24 uur nodig om San Juan te
bereiken, waar we zoals bijna
gebruikelijk in het donker aanliepen maar wel met heel rustig weer. Het aanloop kanaal was goed aangegeven met licht boeien. Daarna moesten
we zelf maar uitzoeken. Ergens achterin
was de Marina en we hebben de boot aan de eerste de beste steiger vastgelegd.
De tocht begon met veel te weinig wind, en daarna veel maar ook weer stukken zonder wind, Totaal ongeveer
25 motoruren gedraaid. Veel tegenstroom en natuurlijk wind tegen, dus erg veel kruisen, het schoot maar niet op. De 1e
helft van de nacht was pikdonker, het 2 deel met de maan was het een stuk
beter.
Vaak ’s avonds zware
tropische buien met heftige windstoten (30 kn), en wind shiftings
(90”!!).
De golven waren hoog en je
bent de hele dag bezig je evenwicht te behouden. Aan het eind van de dag merk
je pas hoe vermoeiend dat is.
We hebben helaas wel wat schade gevaren :
1 gebroken zeillat
1 gebroken zeillathouder,
bij verbinding grootzeil / mastrail wagen (gelukkig hebben we reserve aan
boord)de lazy jacks aan BB braken
de fokrollerlijn waarvan de mantel na 7 jaar toch echt is doorgesleten
Al met al kwamen we nogal
vermoeid aan en dan moet je toch de volgende dag beginnen met de schade te
herstellen, de boot een beetje zoutvrij te maken, de was (van de afgelopen
weken) draaien etc etc. Dat werd onze woensdag,
vroeg in bed en als een blok geslapen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten